Я вже писав про те, як посадові особи Одеської міської ради зловживали своїм службовим становищем для вилучення з комунальної власності Старосінної площі. Як обіцяв, повертаюсь до цього питання, оскільки виявились нові факти та обставини.
Нагадую, що з січня 2016 року була розпочата реконструкція Старосінної площі, в ході якої знесено будівлі, в т.ч. ті, що на момент знесення перебували у комунальній власності (диспетчерська та громадська вбиральня), порушено елементи благоустрою (знесено старі стовпи, деякі дерева, огороджувальні конструкції) та збудовано нові стаціонарні споруди торговельного призначення.
Крім того, було змінено геометричні розміри та параметри площі, зокрема, на місці пішохідних зон площі облаштовано місця для паркування автотранспорту, а за рахунок території Старосінного скверу розширено проїжджу частину.
В Реєстрі дозвільних документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України, будь-яких декларацій на проведення подібних будівельних робіт на Старосінній площі за 2016 рік не виявлено. Жодних реагувань співробітників Державної архітектурно-будівельної інспекції, Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради не було з цього приводу.
За твердженням управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, на Старосінній площі здійснювалась не реконструкція, а благоустрій згідно з рішеннями міськвиконкому від 12.06.2014 №119 та від 25.02.2016 № 25, яким затверджено в новій редакції комплексну схему тимчасових споруд на Старосінній площі, обмеженій пров. Привокзальним, вул. Старосінною, вул. Водопровідною.
Але вивчення цих рішень на Офіційному сайті міста Одеси засвідчило наявність підтасовок та фальшувань, які мали на меті лише відчуження комунальної власності. Зокрема затверджений міськвиконкомом проект комплексного благоустрою містить 2 різних варіанти схеми розміщення тимчасових споруд.
Проте, проект благоустрою не є таким по суті, оскільки не відповідає Закону України «Про благоустрій населених пунктів», адже передбачає знесення зелених насаджень, демонтаж існуючих конструкцій та будівництво нових стаціонарних торговельних споруд.
Також, за твердженням управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів, нові споруди є тимчасовими та встановлюються виключно на підставі паспорта прив’язки і договору на право тимчасового користування місцями для розміщення тимчасових споруд. Проте, фактично нові торговельні конструкції є капітальними та не відповідають визначенню тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, встановленому в ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», оскільки мають фундамент, а площа павільйонів значно перевищує законодавчо встановлений максимум для тимчасових споруд – не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру.
Застосована підміна понять (не реконструкція, а нібито благоустрій; споруди - не стаціонарні, а нібито тимчасові) мала на меті єдине – ухилитись від отримання необхідної дозвільної документації та проходження відповідних дозвільних процедур, тобто приховати факт самовільного будівництва на землі, що знаходиться у комунальній власності. Крім того, завдяки підміні понять, суб’єкт господарювання, який здійснив реконструкцію Старосінної площі та забудову її території стаціонарними торговельними об’єктами, зруйнував частину зони охоронюваного ландшафту, де заборонено будівництво капітальних споруд.
Далі підміна понять продовжилась. 16.03.2016 Одеська міська рада надає дозвіл ТОВ «Едвансмент» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на Старосінній площі для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території. Проте, на момент прийняття цього рішення торговельного ринку на Старосінній площі взагалі не існувало. Крім того, як свідчить це рішення, на момент початку реконструкції земельна ділянка ще не була відведена.
30.06.2016 Одеська міська рада передає земельну ділянку площею 2,3859 га на Старосінній площі в оренду ТОВ «Едвансмент» на 25 років для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території. Тобто, Одеська міська рада приймає рішення про передачу в оренду ділянки, на якій вже нібито існує ринок. Але на момент прийняття рішення ринку на Старосінній площі ще не було, а проводились роботи з реконструкції, отже само рішення про передачу її в оренду має ознаки фіктивності. Договір оренди між Одеською міською радою та ТОВ «Едвансмент» був укладений 19.08.2016, тобто майже через 8 місяців після початку робіт.
Крім фіктивного рішення про передачу земельної ділянки, Одеською міською радою була проведена фіктивна приватизація на користь ТОВ «Едвансмент», оскільки на момент викупу з комунальної власності (у вересні 2016 року) об’єкти - диспетчерська, громадська вбиральня - були знесені (в червні 2016 року).
Так, 20.04.2016 Труханов Г.Л. видає 2 розпорядження про передачу в оренду ТОВ «Едвансмент» 2 об’єктів на Старосінній площі, при цьому, в порушення ст. 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», передає їх без проведення конкурсу. Передано наступні об’єкти:
- Нежитлова одноповерхова будівля загальною площею 117,8 кв.м за адресою: м.Одеса, пл. Старосінна, 1. Була передана в оренду розпорядженням Одеського міського голови від 20.04.2016 № 337А для розміщення майстерні з надання побутових послуг. Фактично, 1-поверхова будівля належала КП «Одесміськелектротранс» та в ній розташовувалась диспетчерська декількох трамвайних маршрутів, а прибудований к ній стаціонарний навіс слугував в якості зупинкового комплексу для накопичення до 200-х пасажирів.
- Нежитлова будівля туалету загальною площею 135,3 кв.м за адресою: м.Одеса, пл. Старосінна, 2/3. Була передана в оренду розпорядженням Одеського міського голови від 20.04.2016 № 340А для розміщення громадської вбиральні.
Слід зазначити, що при здійсненні реєстрації права власності на нерухоме майно за ТОВ «Едвансмент» державним реєстратором була вказана земельна ділянка з кадастровим номером, якого не існує в Публічній кадастровій карті - 5110137500:05:003:0012, а в якості підстави виникнення права власності вказано рішення міськради, яким ТОВ «Едвансмент» отримало дозвіл на розробку проекту землеустрою. Це ще раз доказує фіктивність набуття права власності на комунальні об’єкти.
Особливу увагу слід звернути на те, що на Старосінній площі, де розташовано крупний транспортний вузол у вигляді трамвайної розв’язки, фактично проводились самовільні будівельні роботи з грубими порушеннями Закону України «Про дорожній рух». Не був врахований безперервний потік людей між залізничним та автовокзалом, який проходить саме через Старосінну площу. А трамвайне полотно від пішохідних зон відокремлено лише живою самшитовою огорожею заввишки 30 см, а в окремих місцях – взагалі не відокремлено, наприклад, в місцях паркування автотранспорту. Тобто, не забезпечено належним чином безпеку руху людей в безпосередній близькості від трамвайної колії.
Наслідком цих прорахунків стали людські жертви. Так, 14.01.2016 при сході трамваю з рейок загинула людина. Крім того, 09.10.2016 трамвай наїхав на дитину 2-3 років, що забігла на неогороджену колію зі сторони місць для паркування; дитина внаслідок отриманих травм померла.
Продовжую.
Оскільки питання «приватизації» Старосінної площі набуло значного розголосу в ЗМІ, правоохоронці були вимушені розпочати кримінальне провадження. 12.11.2016 слідчим СВ Приморського ВП в м.Одесі ГУНП в Одеській області були внесені відомості в ЄРДР за № 1201616500008659 за фактом проведення на Старосінній площі будівельних робіт без наявних дозвільних документів. Проте, при внесенні в ЄРДР правоохоронцями була надана невірна кваліфікація провадження: замість ч.3 ст. 197-1 (самовільне будівництво на самовільно зайнятій ділянці) встановлено ч.1 ст.197-1 Кримінального кодексу України (самовільне зайняття земельної ділянки).
Крім того, слідчим при реєстрації провадження не враховані інші протизаконні дії відносно комунального майна на Старосінній площі, а саме:
- видання фіктивних розпоряджень Одеського міського голови про оренду майна, які використовувались для проведення неконкурсної приватизації комунального майна,
- підготовка та приймання фіктивних рішень Одеської міської ради і вчинення інших заходів із передприватизаційної підготовки та подальшої неконкурсної приватизації майна комунальної власності, а також із передачі в оренду земельної ділянки з фіктивним цільовим призначенням
- бездіяльність посадових осіб Одеської міської ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, що не вжили належних заходів реагування для припинення самовільного зайняття земельної ділянки та самовільного будівництва будівель та споруд, наслідком чого стали людські жертви.
Але після мого звернення до Консультативної ради при прокуратурі Одеської області 02.03.2017 Одеська місцева прокуратура №3 скасувала постанову слідчого, враховуючи що він прийняв рішення про припинення провадження передчасно, без з’ясування всіх обставин події.
Не знаю, чи розслідується на даний момент вказане кримінальне провадження №1201616500008659, оскільки на думку наших правоохоронців заявники, тобто особи, які виявили кримінальні правопорушення та подали з цього питання заяву до відповідного органу, не мають жодних прав в кримінальному процесі, в тому числі права знати, на якому етапі перебуває розпочате за їх заявою кримінальне провадження.
Проте, не міг не звернути увагу на той факт, що ТОВ «Едвансмент» здійснив спробу легалізувати стаціонарні споруди, які збудував на захопленій Старосінній площі.
Так, в Реєстрі дозвільних документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України в травні 2017 року з’явились 2 декларації про початок будівельних робіт ОД 083171493324, ОД 083171493260, об’єкт - «Комплекс торговельних споруд, з опорядженням фасадів зазначених будівель з метою створення сучасного єдиного архітектурно-естетичного образу, з благоустроєм території; Одеська обл., м.Одеса, вул. Старосінна площа, 1, 2/, 1а, 2».
Вже через місяць будівельні роботи нібито закінчились і були зареєстровані також 2 декларації про готовність об’єкта до експлуатації:
В усіх деклараціях замовник і підрядник – ТОВ «Едвансмент». Проектувальник – КП «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування» (код 23986877). Технічний нагляд здійснював Марченко Тельман Іванович (голова Відокремленого підрозділу «Гільдії інженерів технічного нагляду за будівництвом об’єктів архітектури» у Одеській області), авторський нагляд – Мурар Світлана Петрівна (сертифікований архітектор):
На підставі зареєстрованих декларацій про готовність об’єкта ТОВ «Едвансмент» зареєстрував право власності на нові торгівельні об’єкти на Старосінній площі, які там мають назву "нежитлова будівля". Як бачите, це суттєво відрізняється від того. що спочатку писало управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради - що нібито на Старосінній площі будуються тимчасові споруди.
В інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно зазначається, що декларації про готовність об’єкта до експлуатації ОД 143171582884 і ОД 143171582871 ТОВ «Едвансмент» видало 07.06.2017 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, тобто підрозділ мерії, повністю підконтрольний Труханову.
Наразі, завдяки цим деклараціям та виданим вже наступного дня (!) 08.06.2017 технічним паспортам на об’єкти ТОВ «Едвансмент» 03.07.2017 зареєструвало право власності на 19 нежитлових будівель загальною площею 5882,2 кв.м.
Водночас, виникають питання:
- чому протягом більш ніж року місцеві органи ДАБІ жодним чином не реагували на будівельні роботи на Старосінній площі, які проводились без жодного дозвільного документу?
- чому сертифіковані інженери, які здійснювали авторський та технічний нагляд за реалізацією проекту, не побачили, що здійснюють нагляд за вже збудованим об’єктом – збудованим без їхнього нагляду? Чи винагорода за нагляд була настільки значна, що можна пожертвувати своїми сертифікатами та підписати вочевидь фальшовані документи?
- чи погоджувалось виконання будівельних робіт в зоні охоронюваного ландшафту в межах Центрального історичного ареалу з відповідним органом охорони об’єктів культурної спадщини?
При цьому, відповідно до «Історико-архітектурного опорного плану, проекту зон охорони пам’яток, визначення меж і режимів використання історичних ареалів м.Одеси», затвердженого наказом Міністерства культури і туризму України № 728/0/16-08 від 20.06.2008, в зоні діють суттєві обмеження щодо проведення будівельних робіт, зокрема, забороняється будівництво капітальних будівель, споруд … інші будівельні і земляні роботи, не пов’язані з охороною, регенерацією і відновленням охоронюваного ландшафту.
Цікаво, як з охороною ландшафту пов'язана нова автостанція, нещодавно відкрита мером Трухановим? Чи може ця автостанція не є капітальною будівлею? Що ж тоді це?
Але більш за все цікавить інше. Невже ні органи ДАБІ, ні сертифіковані інженери не встановили, що і декларації про початок будівельних робіт, і декларації про готовність об’єкта до експлуатації подавались замовником ТОВ «Едвансмент» та згодом реєструвались відповідними органами неправомірно?
Адже об’єкт, де проводились будівельні роботи не є об’єктом 3-ї категорії.
Відповідно до критеріїв, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2011 №557 «Про затвердження Порядку віднесення об'єктів будівництва до IV і V категорій складності», а також а ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 «Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об’єктів будівництва», об’єкт, зазначений у деклараціях ТОВ «Едвансмент», є щонайменше об’єктом IV категорії складності, якщо не V, оскільки на ньому перебуває постійно не менше 300 осіб (працівники торгівельних об’єктів та нової автостанції) та періодично не менше 500 осіб (перехожі, пасажири трамваїв та автобусів, покупці на торговельних об’єктах).
Для підтвердження цього звернемось до сайту торговельної галереї «Старосінна» (саме так називається збудований на Старосінній площі об’єкт), де дотепер йде реклама торгівельних площ під оренду (). Саме там вказано, скільки щодня перебуває на об’єкті осіб – 75,5 тисяч осіб щодобово, або більше 3 тисяч осіб щогодини.
Джерело |
Навіщо занижувати категорію складності об’єкта будівництва? Для того, щоб не отримувати відповідні дозвільні документи в центральному ДАБІ, а отримати декларації безпосередньо на місці – в контрольованому Трухановим Управлінні державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради.
В управлінні, яке не буде цікавитись, наскільки законно реєструвалась декларація із заниженою категорією складності об’єкта та чи отримували будівельники погодження Міністерства культури України на будівництво в Центральному історичному ареалі?
Чи існувала у підрядної організації ТОВ «Едвансмент» ліцензія на виконання будівельних робіт IV-V категорії складності ?
До речі, в реєстрі ліцензій ДАБІ вказане товариство не виявлено.
Більш того, з 10.06.2017 набув чинності новий Закон № 1817-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності», яким запроваджуються нові правила отримання дозвільних документів, щоб уникнути описаних вище випадків заниження категорії складності.
Тому власники нового торговельного об’єкту поспішали і реєстрували вочевидь фальшовані декларації в травні та на початку червня, щоб уникнути дію цього закону та щоб центральний ДАБІ не перевіряв законність документів.
Я вже згадував про автостанцію, яку нещодавно відкривав Труханов. Для можливості її відкриття виконавчий комітет Одеської міської ради 29.12.2016 прийняв рішення № 455 «Про відкриття автостанції за адресою: м. Одеса, пл. Старосінна, 1».
Виходячи з тексту рішення, його прийняли за зверненням ТОВ «Одеспассервіс». Про вказане товариство і про отриману ним 90%-пільгу на сплату збору за місця для паркування я вже згадував в іншому розслідуванні.
Проте, відкрита автостанція дотепер не працює, незважаючи на те, що окремі її платформи експлуатуються. Причина – банальна: автостанція неатестована згідно з вимогами Порядку регулювання діяльності автостанцій, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 27.09.2010 № 700.
Відповідно до переліку атестованих автостанцій станом на 01.08.2017, завантаженого з сайту Державної служби України з безпеки на транспорті, ТОВ «Одеспассервіс» має атестат, але на автостанцію за адресою: Привокзальна площа, 2, а не Старосінна площа, 1.
Проблеми при атестації можуть виникнути, оскільки ТОВ «Одеспассервіс» повинен надати документи на земельну ділянку та на будівлю.
Якщо будівлю було орендовано у ТОВ «Едвансмент», то будь-якої інформації щодо зареєстрованих договорів суборенди земельної ділянки не має. Тим більш, що в цьому випадку відбудеться зміна цільового використання земельної ділянки – це буде вочевидь не «експлуатація та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території», як це вказано в договорі оренди земельної ділянки у ТОВ «Едвансмент».
Ще один момент. На плані автостоянці повинні бути вказані місця міжрейсового відстою автобусів. Водночас, ці місця зі сторони вул. Водопровідної не відповідають вимогам безпеки, оскільки прохід до них буде здійснюватися виключно проїжджою частиною або водії будуть перелізати через турнікет, що відмежовує місця відстою від трамвайної колії.
Водночас, на затвердженій міськвиконкомом схемі, щоб уникнути явних порушень вимог безпеки руху, трамвайні колії приховали. Чергове фальшування документів в одеській мерії.
Вочевидь, якщо Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) детально вивчить усі наведені факти, автостанція ТОВ «Одеспассервіс» на Старосінній площі буде залишатись неатестованою. Тим більш, що на даний момент Управління Укртрансбезпеки в Одеській області фігурує в досить резонансному корупційному скандалі і будь-які рішення, зокрема, щодо незаконної атестації буде знаходиться під пильним оком громадськості (детальніше - тут і тут).
Тим часом, в Приморському районному суді м.Одеси триває судовий розгляд за позовом Михайла Кузаконя до Одеської міської ради та ТОВ «Едвансмент» про визнання незаконним п.2 рішення Одеської міської ради №484-VII від 16.03.2016, незаконним рішення Одеської міської ради №1023-VII від 30.06.2016 та визнання недійсним договору оренди землі від 19.08.2016, укладеного між Одеською міською радою та ТОВ «Едвансмент».
За цей час змінився суддя.
А ще у теперішнього судді вочевидь змінилась юридична позиція і він вже не хоче допитувати в якості свідків депутатів Одеської міської ради, які одностайно проголосували за фактичне вилучення Старосінної площі з комунальної власності.
Крім того, суддя вирішив залучити в якості експерта начальника управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради Андрія Шелюгіна, оскільки лише він має освіту архітекторську та історичну.
Вочевидь, такий підхід є сумнівним, оскільки протягом січня 2016 - травня 2017 року саме очолюване Шелюгіним управління ігнорувало забудову зони охоронюваного ландшафту, що прямо суперечить основним завданням цього підрозділу одеської мерії, вказаним у його положенні:
2.1.1. Організація охорони об‘єктів культурної спадщини, реставрації та використання пам‘яток історії та культури, архітектури та містобудування, об’єктів монументального мистецтва.
2.1.2. Забезпечення охорони нерухомих пам’яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання на території міста Одеси.
2.1.3. Забезпечення дотримання законодавства у сфері охорони культурної спадщини.
На думку Шелюгіна, забудова Старосінної площі стаціонарними нерухомими об’єктами не є порушенням Закону України «Про охорону культурної спадщини», оскільки забудовник не перевищив обмеження у висоті, встановлені у сумнозвісному зонінгу, навіть, якщо цю забудову не погоджувало Міністерство культури України.
А тим, що нових об’єктів на охоронюваному ландшафті взагалі не повинно бути, Шелюгін не переймається. Також він не переймається суттєвими геометричними змінами конфігурації та розмірів охоронюваного об’єкту.
Дивним є те, що начальник управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради, яке відповідає за стан охоронюваних законом об’єктів культурної спадщини, не зміг відповісти, чи був ринок на такому об’єкті.
Дивний підхід до забезпечення дотримання законодавства у сфері охорони культурної спадщини.
І дивні фахівці, яких у нас суд залучає в якості експертів.
А доки йде процес із залученням таких дивних експертів, ТОВ «Едвансмент» вже зареєструвало право власності на незаконно збудовані об’єкти нерухомості.
P.S. Чи звернули увагу, що ТОВ "Едвансмент" офіційно здало в оренду не тільки автостанцію ТОВ «Одеспассервіс», але й приміщення 1-го поверху 734 кв.м та підвалу 413 кв.м будівлі літ.Д орендарю ТОВ "Модерн-Трейд" (код ЄДРПОУ 40001607).
Насправді, це супермаркет "Копійка".
Це ще один яскравий приклад "тимчасової споруди", яка може встановлюватись на підставі паспорта прив’язки і договору на право тимчасового користування місцями для розміщення тимчасових споруд. Саме так вважає управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради.
А тим часом, ця "тимчасова споруда" - супермаркет "Копійка" стоїть як раз напроти пішохідного переходу через вул. Водопровідну від автостанції "АВ Привоз".
А автомобілі, що під'їжджають до цієї "тимчасової споруди" паркуються саме на цьому пішохідному переході.До цього додайте вантажівки, що привозять товар до "Копійки", проїжджаючи через пішохідну зону Старосінної площі.
На даний момент паркувальні місця на Старосінній площі вже не витримують транспортного навантаження, оскільки їх займають не тільки ті, хто йде в торгові об'єкти, але й таксисти.
Наскільки ускладниться транспортна ситуація на Водопровідній та Привокзальній , коли в усіх збудованих об'єктах запрацюють магазини та розпочнеться функціонування автостанції?
Чекати залишилось недовго.