пʼятниця, 11 листопада 2016 р.

Як Одеська міська рада, порушуючи Конституцію, утворює власні правоохоронні органи

На даний момент в м.Одесі, в порушення конституційних засад, Одеською міською радою утворений та діє орган місцевого самоврядування, на який покладено виконання окремих функцій правоохоронних органів. А саме, рішенням Одеської міської ради від 27.08.2014 №5228-VI був утворений власний виконавчий орган – департамент муніципальної безпеки, до завдань якого віднесено правоохоронні функції: «забезпечення здійснення заходів щодо охорони громадської безпеки, громадського порядку, боротьби зі злочинністю» (п.2.4 Положення про департамент, який затверджений рішенням №5228-VI).

По суті, Одеська міська рада утворила самостійний правоохоронний орган, проте, ні Конституцією України, ні Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», ні іншими законодавчими актами, Одеській міській раді чи її виконавчим органам не надано повноважень щодо утворення правоохоронних органів, які підпорядковуються місцевим радам.

Рішення міської ради, яким утворено департамент муніципальної безпеки та ліквідовано інспекцію з благоустрою

Регулярно, розпорядженнями міського голови надаються доручення Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради спільно з Головним управлінням Національної поліції в Одеській області забезпечувати охорону громадського порядку під час проведення масових заходів, зокрема, в наступних розпорядженнях: від 29.07.2016 №761, від 05.08.2016 №781, від 11.08.2016 №802, від 19.08.2016 №819, від 19.09.2016 №910, від 22.09.2016 №945, від 22.09.2016 №947, від 23.09.2016 №956, від 29.09.2016 №982 та інших.

Фактично, департамент муніципальної безпеки є власною «армією» посадової особи, яку вона використовує ні стільки для охорони масових заходів, скільки для розгонів мирних акцій, недопущення жителів міста до засідань Одеської міської ради, громадських слухань тощо, при цьому ця «труханівська армія» ще й фінансується за рахунок коштів бюджету міста Одеси.

На жаль, ні органи прокуратури, ні будь-які інші органи державної влади дотепер не прореагували на подібне грубе порушення Конституції України.

Серед кричущих прикладів – це силовий розгін безстрокової мирної акції «Антитруханівський майдан» 01 вересня 2016 року, в якому безпосередню участь брали співробітники департаменту, що зафіксовано відеозаписами. За фактом розгону триває декілька досудових розслідувань.

02 вересня 2016 року в ході мирного зібрання громадських активістів біля Думської площі, співробітники департаменту перешкоджали проходу активісті власне на площу, а начальник відділу протидії стихійній торгівлі Департаменту муніципальної безпеки Бабенко О.О., діючи вочевидь з перевищенням службових повноважень, застосував фізичну силу до журналістів і за цим фактом розпочато досудове розслідування №12016160500007030.

Слід зазначити, що у зв’язку з відсутністю законодавчо встановлених повноважень для органів місцевого самоврядування щодо формування власних правоохоронних структур, для утворення департаменту муніципальної безпеки була ліквідована інспекція з благоустрою Одеської міської ради, а виконання її завдань було покладено саме на департамент.

Так, відповідно до Положення про департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради (п.2.1), цей департамент створено з метою здійснення контролю за:

  • дотриманням юридичними та фізичними особами вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», нормативно-правових актів, що регулюють відносини в сфері благоустрою;
  • станом благоустрою території м. Одеси, в тому числі озелененням, охороною зелених насаджень і водойм, створенням місць відпочинку громадян, утриманням в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій;
  • забезпеченням чистоти і порядку в місті, очищення території та об'єктів благоустрою від побутових відходів, безхазяйного майна, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою.

Водночас, за відсутності повноважень та прав здійснювати певні контрольні функції, виконавчий комітет Одеської міської ради в січні 2015 року уповноважив посадових осіб департаменту муніципальної безпеки складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені, зокрема, наступними статтями Кодексу України про адміністративні правопорушення:

185-1 (порушення порядку організації зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій),
186-5 (порушення законодавства про об’єднання громадян).

Частина працівників департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради дійсно виконує функції інспекції з благоустрою, але переважна більшість працівників тим не менш виконують зовсім інші функції – «армії», у зв’язку з чим у штатний розпис департаменту включені такі структурні підрозділи як «управління громадської безпеки», «управління безпеки» тощо.

Внаслідок обмеженої кількості працівників, що займаються власне контролем за станом благоустрою, в Одесі склалась критична ситуація саме в благоустрої, збереженості та утриманні об’єктів благоустрою, санітарному стані міста, стані зелених насаджень тощо.

Громадськість неодноразово спостерігала, чим дійсно займаються працівники департаменту муніципальної безпеки. Так, за їх участю зносились ринки та тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності, замість яких в подальшому були збудовані нові стаціонарні споруди торговельного характеру, що належали близьким до одеської мерії структурам. Зокрема, був знесений законно діючий ринок на 6-й станції Великого Фонтану, тимчасові споруди на 7-й станції, а замість них збудовані капітальні споруди.

Аналогічно, на Старосінній площі ще в 2015 році був силоміць розігнаний ринок, замість якого вже збудований торговий ряд. Взагалі на Старосінній площі склалась кричуща ситуація, оскільки тут відбулась незаконна реконструкція, а вся площа була забудована торговими об’єктами. При чому, була забудована без врахування існуючого там великого трамвайного вузла та пасажиропотоків, що призвело вже до 2-х людських жертв. Але жодного реагування департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, який повинен контролювати стан об’єкту благоустрою, взагалі не було.

Це не єдиний приклад злочинної бездіяльності департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради. 

Так, згідно з п.2.5.23 Положення, департамент муніципальної безпеки здійснює нагляд та координацію діяльності комунальних підприємств щодо виконання робіт з ремонту та утримання об'єктів благоустрою на території міста, серед яких - зелені насадження загального та спеціального призначення. Наслідком відсутності будь-якого контролю за зеленими насадженнями стало те, що під час циклону в жовтні 2016 року падіння дерев призвело до смерті 3-х осіб та травмування інших.

Внаслідок бездіяльності департаменту муніципальної безпеки щодо контролю за санітарно-технічних станом (є функцією департаменту згідно з п. 2.5.22 Положення), Одеса та одесити потерпають через несвоєчасне вивезення сміття та утворення стихійних сміттєзвалищ.

Особливу увагу слід привернути до відсутності контролю за використанням комунальної власності для паркування автотранспортних засобів. Відповідно до п.5 ч.2 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на виконавчі органи місцевих рад покладено повноваження щодо здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням майданчиків для паркування транспортних засобів ( у тому числі для оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів). Згідно з п.2.5.23 Положення, департамент муніципальної безпеки здійснює нагляд та координацію діяльності комунальних підприємств щодо виконання робіт з ремонту та утримання місць для паркування транспортних засобів. Проте, виконання цієї функції департамент ігнорує, зокрема, в 2015 році не складено жодного протоколу про порушення правил паркування (згідно з їх оприлюдненим звітом). Як наслідок - дотепер в Одесі на парковках з власників автомобілів збираються готівкові кошти, обминаючи паркувальні автомати.

Таким чином, департамент муніципальної безпеки, утворений Одеською міською радою нібито для контролю за станом благоустрою, фактично свої функції не виконує, а займається розгоном мирних зібрань, які виступають проти корупційності місцевої влади, або «віджимом» територій для подальшого використання під торгові об’єкти наближеними до Труханова особами.

У зв'язку з цим є сумнівним державна реєстрація департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 39431426), оскільки установчий документ юридичної особи не відповідає законодавству.

При розгляді скарг, заяв, позовів рекомендую громадським організаціям клопотати про продовження строк, протягом якого подається скарга, враховуючи надзвичайну ситуацію, оскільки реєстрація юридичної особи відбувалась на підставі протизаконного рішення Одеської міської ради.


За лаштунками цього розслідування лишилась корупція серед працівників Департаменту муніципальної безпеки. 

Отже, далі буде ...

Приватизувати Старосінну, або Як у одеської громади вкрасти майно в особливо великих розмірах

Посадові особи Одеської міської ради, зловживаючи своїм службовим становищем, здійснили розтрату майна територіальної громади міста Одеси у вигляді громадського місця - Старосінної площі та іншого майна, внаслідок чого:

  • втрачено 2 об’єкта нерухомості з комунальної власності будівлі (диспетчерську, громадську вбиральню),
  • самовільно зайнято земельну ділянку, що перебуває у комунальній власності, та на якій здійснено самовільне будівництво стаціонарних споруд,
  • здійснено протизаконні будівельні роботи, наслідком яких стала загибель людей та нанесення шкоди територіальній громаді у великих розмірах.


Так, в січні 2016 року без отримання дозвільних документів в м. Одесі на Старосінній площі, де знаходиться велика трамвайна розв’язка, були розпочаті роботи, в ході яких знесено будівлі (диспетчерська, громадська вбиральня, 2-поверховий магазин), порушено елементи благоустрою (знесено старі стовпи, деякі дерева, огороджувальні конструкції) та збудовано нові стаціонарні споруди торговельного призначення. 

Крім того, було змінено геометричні розміри та параметри площі, зокрема, за рахунок території Старосінного скверу розширено проїжджу частину, на місці пішохідних зон площі облаштовано місця для паркування автотранспорту тощо. 

Фактично, на Старосінній площі проводились підготовчі роботи та будівельні роботи у вигляді реконструкції (відповідно до визначень Державних будівельних норм України ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Мінрегіону України від 04.06.2014 № 163 і введених в дію з 01.10.2014). 

Виконання таких робіт потребує отримання дозвільних документів чи проходження дозвільних процедур, передбачених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466. 

Проте, в реєстрі дозвільних документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України, будь-яких декларацій на проведення підготовчих та будівельних робіт на Старосінній площі не виявлено. 

При цьому, жодних реагувань співробітників Державної архітектурно-будівельної інспекції з даного приводу не було. Крім того, не було жодних реагувань на порушення об’єкту благоустрою за відсутності дозвільних документів зі сторони співробітників Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради, яким надано повноваження для здійснення такого контролю, а також з боку Одеського міського голови

В ході листування з одеської мерією відносно протизаконного будівництва була отримана відповідь лише від управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (лист від 26.08.2016 № 59/59/01-09/ЗПІ), яке зазначило, що на Старосінній площі здійснюється не реконструкція, а благоустрій згідно з рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 №119 «Про комплексний благоустрій пл. Старосінної і затвердження комплексної схеми розміщення тимчасових споруд на пл. Старосінній» зі змінами, внесеними рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.02.2016 № 25, яким затверджено в новій редакції комплексну схему тимчасових споруд на Старосінній площі, обмеженій пров. Привокзальним, вул. Старосінною, вул. Водопровідною.

При вивченні оприлюднених на Офіційному сайті міста Одеси документів відносно проведення робіт на Старосінній площі, встановлено кричущі факти підтасувань та фальшувань, які мали на меті лише захват комунальної власності 

Так, оприлюднений на офіційному сайті проект комплексного благоустрою, нібито затверджений рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 25.02.2016 № 25, містить 2 різних варіанти схеми розміщення тимчасових споруд, які повинні були встановлюватись на Старосінній площі.

Проте, обидві схеми благоустрою не є такими по суті, оскільки не відповідають Закону України «Про благоустрій населених пунктів», де визначено, що благоустрій – «це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території…», адже згідно з цими схемами передбачається знесення зелених насаджень, демонтаж існуючих конструкцій та будівництво нових стаціонарних споруд.

1-й варіант проекту реконструкції площі

2-й варіант проекту реконструкції площі

У своїй відповіді управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради наголошувало, що нові споруди є тимчасовими, які встановлюються виключно на підставі паспорта прив’язки та договору на право тимчасового користування місцями для розміщення тимчасових споруд. 

Але безпосередньо на місці було встановлено, що нові конструкції фактично є капітальними та не відповідають визначенню тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності, встановленому в ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», оскільки мають фундамент, а площа павільйонів значно перевищує законодавчо встановлений максимум для тимчасових споруд – не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру. 

Таким чином, чиновниками одеської мерії було застосовано підміну понять (не реконструкція, а нібито благоустрій; споруди - не стаціонарні, а нібито тимчасові), яка мала на меті єдине – ухилитись від отримання необхідної дозвільної документації та проходження відповідних дозвільних процедур, тобто приховати факт самовільного будівництва на землі, що знаходиться у комунальній власності. Крім того, завдяки підміні понять, суб’єкт господарювання, який здійснив реконструкцію Старосінної площі та забудову її території стаціонарними торговельними об’єктами, зруйнував частину зони охоронюваного ландшафту, де заборонено будівництво капітальних споруд.

Отже, виконавчий комітет Одеської міської ради, незаконно видавши рішення від 25.02.2016 № 25, забезпечив захоплення земельної ділянки на Старосінній площі під будівництво стаціонарних торгових об’єктів невстановленим суб’єктом господарювання (вірогідно, ТОВ «Едвансмент»), чим фактично здійснив розтрату комунального майна у вигляді землі загальною площею 2,5 га.

16.03.2016 Одеська міська рада приймає рішення № 484-VII, яким надає дозвіл ТОВ «Едвансмент» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 2,9 га, за адресою: м. Одеса, пл. Старосінна, 1а, 2, для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території. Проте, на момент прийняття цього рішення торговельного ринку Старосінній площі взагалі не існувало. Крім того, як свідчить це рішення, на момент початку робіт земельна ділянка, де проводяться роботи з реконструкції Старосінної площі, ще не була відведена. 

30.06.2016, Одеська міська рада приймає нове рішення № 1023-VII, яким земельну ділянку площею 2,3859 га (кадастровий номер 5110137500:34:003:0024) за адресою: м. Одеса, площа Старосінна, 1а, 2, надано в оренду ТОВ «Едвансмент» на 25 років для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території. Тобто, Одеська міська рада приймає рішення про передачу в оренду ділянки, на якій вже нібито існує ринок Але на момент прийняття рішення ринку на Старосінній площі ще не було, а проводились роботи з реконструкції, отже само рішення про передачу її в оренду має ознаки фіктивності.

Звертає на себе увагу той факт, що на даний момент, цільове призначення земельної ділянки, вказане на Публічній кадастровій карті України, не відповідає цільовому призначенню земель, вказаному у рішенні Одеської міської ради № 1023-VII, а саме земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:34:003:0024 встановлено цільове призначення: «B.03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури», а не для експлуатації та обслуговування торговельного ринку та благоустрою прилеглої території. Таким чином, поняття благоустрою, прикриваючись яким було здійснено виведення землі із комунальної власності, вже взагалі відсутнє.

Крім фіктивного рішення про передачу земельної ділянки, Одеською міською радою була проведена фіктивна приватизація, оскільки об’єкти, що нібито передавались для викупу орендарем, на момент прийняття відповідного рішення Одеської міської ради вже були умисно знищені.

20.04.2016 міський голова видає 2 розпорядження про передачу в оренду ТОВ «Едвансмент» 2 об’єктів на Старосінній площі, при цьому, в порушення ст.9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», передає їх без проведення конкурсу. Передано наступні об’єкти:

  1. Нежитлова одноповерхова будівля загальною площею 117,8 кв.м за адресою: м.Одеса, пл. Старосінна, 1. Була передана в оренду розпорядженням Одеського міського голови від 20.04.2016 № 337А для розміщення майстерні з надання побутових послуг. Фактично, 1-поверхова будівля належала КП «Одесміськелектротранс» та в ній розташовувалась диспетчерська декількох трамвайних маршрутів, а прибудований к ній стаціонарний навіс слугував в якості зупинкового комплексу для накопичення до 200-х пасажирів.
  2. Нежитлова будівля туалету загальною площею 135,3 кв.м за адресою: м.Одеса, пл. Старосінна, 2/3. Була передана в оренду розпорядженням Одеського міського голови від 20.04.2016 № 340А для розміщення громадської вбиральні.

Вже через тиждень, 27.04.2016, Одеська міська рада приймає рішення №607-VII, яким включає вищевказані будівлі до Переліку об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Одеси, що підлягають приватизації та відчуженню в іншій спосіб. 

Перевірка Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно показала, що ТОВ «Едвансмент» набуло права власності на ці об’єкти лише 19.09.2016. Проте, 16.06.2016 вказані об’єкти були знесені невстановленими особами в ході самовільної реконструкції Старосінної площі. Таким чином, на момент знесення об’єкти перебували у комунальній власності, а підписані у вересні 2016 договір купівлі-продажу та акт приймання-передачі є фіктивними.

Слід звернути увагу, що при здійсненні реєстрації права власності на нерухоме майно за ТОВ «Едвансмент» державним реєстратором була вказана земельна ділянка з кадастровим номером, якого не існує в Публічній кадастровій карті - 5110137500:05:003:0012, а в якості підстави виникнення права власності вказано рішення міськради № 484-VII, яким ТОВ «Едвансмент» отримало дозвіл на розробку проекту землеустрою. Це ще раз доказує фіктивність набуття права власності на комунальні об'єкти.

На Старосінній площі, де розташовано великий транспортний вузол у вигляді трамвайної розв’язки, фактично проводились самовільні будівельні роботи з грубими порушеннями Законів України «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Про дорожній рух». Водночас, від управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Одеській області та Комунального підприємства «Спеціалізований монтажно-експлуатаційний підрозділ» відомо, що схеми дорожнього руху на Старосінній площі в варіанті реконструкції цієї площі не розглядались та не погоджувались.

При проведенні робіт та будівництві самовільних стаціонарних споруд та пішохідних доріжок не був врахований безперервний потік людей між залізничним та автовокзалом, який проходить саме через Старосінну площу. Крім того, трамвайне полотно від пішохідних зон відокремлено лише живою самшитовою огорожею заввишки 30 см, а в окремих місцях – взагалі не відокремлено, наприклад, в місцях паркування автотранспорту. 

Тобто, не забезпечено належним чином безпеку руху людей в безпосередній близькості від трамвайної колії. Наслідком цих прорахунків стали людські жертви. Так, 14.01.2016 при сході трамваю з рейок загинула людина. Крім того, 09.10.2016 трамвай наїхав на дитину 2-3 років, що забігла на неогороджену колію зі сторони місць для паркування; дитина внаслідок отриманих травм померла.

У зв’язку з цим, вважаю, що :

- в діях посадової особи місцевого самоврядування яка підписала фіктивні розпорядження про оренду майна, які використовувались для проведення неконкурсної приватизації комунального майна, а також в діях посадових осіб Одеської міської ради, її виконавчих органів, що готували та приймали фіктивні рішення Одеської міської ради та вчиняли інші заходи із передприватизаційної підготовки та подальшої неконкурсної приватизації майна комунальної власності, а також передачі в оренду земельної ділянки з фіктивним цільовим призначенням, вбачаються ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст. 191 (розтрата майна шляхом зловживання службовим становищем), ст. 364 (зловживання владою або службовим становищем) Кримінального кодексу України;

- в діях (бездіяльності) посадових осіб Одеської міської ради, її виконавчих органів, комунальних підприємств, що не вжили належних заходів реагування для припинення самовільного зайняття земельної ділянки та самовільного будівництва будівель та споруд, наслідком чого стали людські жертви, вбачаються ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст. 288 (порушення правил, норм і стандартів, що стосуються убезпечення дорожнього руху), ст. 364 (зловживання владою або службовим становищем) Кримінального кодексу України.

Розслідування пропонується до уваги громадських організацій, а також правоохоронних органів для відповідного реагування.

За лаштунками цього розслідування залишилась правова оцінка законності розміщення на Старосінній площі автовокзалу, впритул до трамвайних колій.

Отже, далі буди...