пʼятниця, 24 березня 2017 р.

Вперед у минуле або як Національна телерадіокомпанія в Одесі за бюджетні гроші совкові новини генерує

З серпня 2016 року СБУ запровадило для Одеської області «жовтий (імовірна загроза)» рівень терористичної загрози.

Причин для цього декілька, передусім, розташування впритул до області зон територіальних конфліктів –це підконтрольні Росії невизнана Придністровська молдавська республіка та Гагауз Ері, автономне утворення у складі Молдови.

Тривалий час залишається невизначеною ситуація навколо передачі нашій державі окремих земель молдавського села Паланка, через які проходить траса загальнонаціонального значення «Одеса-Рені» - один з 2-х транспортних коридорів, що поєднує Бессарабію, південь Одеської області, з Україною.

В той же час, вкрай складна етнополітична ситуація в Бессарабії і її географічна відособленість створюють ризики сепаратистських настроїв, що використовується і місцевими політиками, і спецслужбами.

Не випадково, що саме в Тарутинському районі, за 30 км від кордону з Гагауз Ері, в квітні 2015 року намагались провести установчі збори «Народної Ради Бессарабії» – руху, що фінансувався російськими спецслужбами для дестабілізації ситуації в регіоні.

Вже в цьому році, в Болграді незадовго до Дня звільнення Болгарії від османського ярма був пошкоджений нібито вандалами пам’ятник болгарським ополченцям, біля якого проходять святкові заходи.

Перший раунд дійства із розігруванням «болгарської карти» в українсько-російській гібридній війни був за українськими спецслужбами, які заблокували проведення фальшивого мітингу біля пошкодженого пам’ятника.

Але, на жаль, усі подальші раунди наші спецслужби програли.

І якщо провокативні заяви вищого керівництва Болгарії щодо збереження Болградського району дійсно трудно упередити, то бездіяльність спецслужб щодо прийняття Одеською облрадою провокативного рішення аналогічного змісту трудно виправдати, навіть якщо Президент України заграє і покаже силу перед виборами, для компенсації дефіциту свого рейтингу.

Між тим вже рік болгарська і гагаузька карти вдало розігруються для блокування окремими політиками реформи децентралізації, згадаймо хоча б відмову від об’єднання громад у Ізмаїльському, Ренійському та Болградському районах через різну етнічну належність сільських громад.

Адже південь Одеської області завжди був багатонаціональним і надання переваг будь-якій національності на шкоду іншим може призвести до міжетнічного конфлікту, як приклад –конфлікт з ромами у Лощинівці Ізмаїльського району.

В таких умовах, крім реалізації першочергових завдань із захисту державної безпеки, вкрай важливим вважаю системне впровадження заходів інформаційної безпеки, передусім, задля протидії негативному інформаційно-психологічному впливу зі сторони агресорів.

Серед першочергових завдань – забезпечити виробництво та розповсюдження конкурентоспроможного регіонального інформаційного продукту; посилити поінформованість населення відносно діяльності державних органів.

Слід визнати, на регіональному рівні протидія негативному інформаційно-психологічному впливу та упередження заходів з маніпулювання суспільною свідомістю вже тривалий час активно впроваджується незалежними громадянськими активістами та окремими приватними ЗМІ, які, на жаль, не мають технічних можливостей розповсюджувати свій продукт на всій території Одеської області.

Джерело

Більш того, в дослідженні медіа-ситуації в Одеській області, проведеному Інститутом масової інформації протягом вересня-листопада 2015 року, були зафіксовані моменти, які є актуальними на теперішній час і свідчать про негативні тенденції, що можуть становити загрозу інформаційній безпеці:

- в одеському регіоні один з найнижчих рівнів свободи слова, що проявляється не тільки у нападах на журналістів, що не розслідуються правоохоронними органами, але й упереважанні на ринку ЗМІ, які були створені для реалізації бізнес- і політичних інтересів, та у сильному впливі медіа-власників на редакційну політику;

- медіа-ринок переважно російськомовний та контролюється переважно екс-регіоналами (нагадую про Ківалова, Труханова, Кіссе, Гончаренко, Барвіненко);

- є наявним російський вплив на медіа-ринок, тобто в регіоні виробляється та розповсюджується інформаційний продукт в інтересах РФ, що застосовує технології гібридної війни проти України.

Щось змінилось з моменту проведення дослідження? Ні, ситуація лише погіршилась. Наприклад, на користь «британських друзів» мера Одеською міською радою був втрачений контроль за 25% власності радіостанції «Одеса-мама».

Чи припинився вплив РФ на медіа-ринок? Ні, не припинився. До недавнього часу, одеські провайдери транслювали окремі російські телеканали, а до вже існуючих ЗМІ, відомих своєї проросійською орієнтацією, додались нові.

Так, нещодавно, громадською організацією «Оберіг» були оприлюднені результати розслідування щодо сайту «Стрінгер-медіа», де був доведений зв'язок сайту із москвою. Також ви бачите один із зразків маніпулятивних новин на сайті, спрямованих на розпалювання міжнаціональної ворожнечі саме на півдні Одеської області.

Кілька тижні тому координатор групи «Інформаційний спротив-Південь» Сергій Братчук заявив, що інформаційне поле Одеси та регіону не витримує навантаження в інформаційній гібридній війні, а зусилля ЗМІ спрямовані на вирішення зовсім інших завдань. 
За таких обставин, в умовах надвисокого впливу приватних та іноземних структур на формування і розповсюдження в регіоні інформаційного продукту, вважаю вкрай важливим прискорене запровадження на території Одеської області заходів Доктрини інформаційної безпеки України, яку було затверджено 25 лютого 2017 року Указом Президента України № 47/2014

Передусім, запровадити заходи із захисту українського суспільства від агресивного інформаційного впливу РФ, спрямованого на пропаганду війни, розпалювання національної і релігійної ворожнечі, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом або порушення суверенітету і територіальної цілісності України.

При цьому, запровадити, використовуючи усі наявні у держави ресурси, зокрема, використовуючи регіональні структури Суспільного мовлення.

На це мені можуть заперечити, що мовляв Суспільне мовлення не для такого створювали, мовляв, його створювали для сприяння формуванню громадянського суспільства.

Вимушений заперечити - його створювали не лише для такого, і не лише для такого зараз його фінансують за рахунок бюджетних коштів. Дійсно, Законом України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» заборонено втручання державних органів та недержавних організацій в діяльність Національної суспільної телерадіокомпанії України з метою впливу на інформацію. 

Але вимушений нагадати, що цим законом також визначені і принципи діяльності НСТУ (наприклад, всебічне, об’єктивне і збалансоване інформування про суспільно значущі події; пріоритет суспільних інтересів над комерційними та політичними; чітке відокремлення фактів від коментарів та оцінок; прозорість та відкритість діяльності), яких одеська регіональна структура Суспільного мовлення не дотримується, а іноді діє всупереч їм.

На даний момент одеська регіональна структура Суспільного мовлення - Філія Національної телекомпанії України «Одеська регіональна дирекція» - є єдиною місцевою телерадіоорганізацією, що має фінансові та технічні можливості, достатні для виготовлення поширення інформаційного продукту на 2/3 території області.

За даними Офіційного порталу публічних фінансів України Філія НТКУ «ОРД» в 2016 році мала витрати бюджетних коштів на суму понад 14,8 млн.грн (або 1,2 млн.грн. щомісяця). Для телеканалу це досить значна сума, і не усі одеські телеканали можуть похвалитися такими обсягами фінансування. 
Водночас, витрачання їх досить неефективне. Так, 73% (10,8 млн.грн.) - це витрати на заробітну плату (включаючи нарахування та податки). В інші витрати входять оплата комунальних та телекомунікаційних послуг, послуг з транслювання телерадіопередач, охоронних послуг тощо. При цьому, філія не витрачає кошти на оренду приміщення, оскільки має власне, також філія не витрачає кошти на придбання будь-якого телекомунікаційного обладнання чи інших основних засобів.

Як бачимо, можливості та кошти є.

Проте, за такі кошти одеська регіональна структура Суспільного мовлення продукує контент, що не відповідає ані елементарним нормам інформаційної безпеки, ані журналістським стандартам.

Вадим Лабас, керівник ГО «Оберіг», звернув увагу на недавню присутність в ефірі одеської філії НТКУ Ігоря Назаренка, директора Дослідного інституту розвитку демократії. На цьому ж ефірі був присутній його заступник Антон Кравчик. Обидва – Назаренко та Кравчик – в 2016 році приймали безпосередню участь в заходах із просування проекту «Одеса за порто-франко» та рекламували його на місцевому телебаченні.

Так, саме того проекту «Одеса за порто-франко», який голова СБУ Василь Грицак на брифінгу 21.02.2017 охарактеризував як один з елементів гібридної війни, що фінансується з Росії.
Наведу лише декілька тез Назаренка і Кравчика зпередачі «Факти 7 днів» від 31.12.2016 (повний запис тут):
«Безвиз – это идея фикс, которую придумал наш Президент Петр Порошенко, когда был министром иностранных дел», «безвиз - это идея из советского прошлого», «безвиз – чушь, психо-вирус»
«В Украине тема языка табуирована, нам навязывается один язык, при том, что 2/3 населения говорят на другом языке» «в Украине этноцид»

Знов Ігор Назаренко з’являється в передачі «Факти 7 днів» від 28.01.2017, де, зокрема, порівнює створення фінансової поліції з розбудовою НКВС при Бєрії, цитую: «при Сталине строить могли – и системы могли создать, и государство создали, и там системы строили хорошо».

11.02.2017 в передачі Білошицької аналізує події за тиждень Кравчик, який теж у захваті від національної розбудови СРСР Сталіним, який «чеченцев отправлял за Урал, тех отправлял туда, и вот эта унификация сбалансировала, снимала напряжение. Более того, в детском садике все были равны, была политика отдалить ребенка от семьи и это было сделано для унификации». «Все что сейчас происходит – целенаправленное банкротство страны, банкопад».

Загалом, за період з 24.12.2016 по 25.02.2017 з 9 передач «Факти 7 днів» Вікторії Білошицької в 6 передачах були запрошеними гостями особи, які так чи інакше пов’язані з Сергієм Ківаловим чи Українською морською партією. Так, вже згаданий Ігор Назаренко також є редактором газети «Слово», засновник якої - Міжнародний гуманітарний університет Сергія Ківалова. Антон Кравчик – також є доцентом цього ж університету.

Ще 3 рази (24.12.2016, 14.01.2017, 18.02.2017) в передачі приймав участь політолог Андрій Бодров, який був політтехнологом Української морської партії під час останніх місцевих виборів.

До речі, Бодров, як він сам вказав на власному сайті, тривалий час співпрацював з партією регіонів, а ще проводив виборчі кампанії в росії – наприклад, у квітні-вересні 2014 року, в розпал українсько-російської війни.

Саме так, в розпал війни Бодров організовував вибори в країні-агресорі для комуністів та «справедливої росії».

Мабуть тому, він досить негативно відноситься до тих, хто відстоює українську державність:
«все эти активуи, активисты, очень сильно, конкретно достали простого одессита», 
«активисты торгуют государством, они пытаются перебрать на себя те функции, которые принадлежат только государству»,
 «общественность разделилась на 2 лагеря: одна общественность осталась у кормушки и тихо посапывает, а вторая была отодвинута и поэтому вопит во все горло. Точка зрения в этом сегменте определяется местом сидения».

В той же час на сайті одеської філії НТКУ надається наступна характеристика передачі «Факти 7 днів» з Вікторією Білошицькою, що вказана на сайті: «Підсумковий інформаційно-аналітичний проект втілює головні принципи сучасної журналістики: неупередженість, об`єктивність, баланс точок зору та повнота інформації. Це завжди гострий погляд ведучої та її гостей на життя Одещини, країни та світу».

Як присутність в передачі подібних гостей, а саме гостей, які відстоюють інтереси лише певної політичної сили, відповідає програмній концепції передачі та взагалі принципам НТКУ? Чому за подібний інформаційний продукт, який зовсім не сприяє розбудові української державності та побудові громадянського суспільства, сплачуються бюджетні кошти?

Якщо ви вважаєте, що в ефірі одеської філії НТКУ це єдина така передача, Ви помиляєтесь. 
Зокрема, в процесі моніторингу ефіру було виявлено передачу «Вечірня Одеса» від 16.01.2017 з ведучою Ганною Тєрзивець. В ході передачі голова громадської організації «Правозахисна спілка військовослужбовців, ветеранів військової служби та учасників бойових дій «Наша військова справа» Валерій Дехтяр досить агресивно намагався примусити співробітника облвійськомату обговорювати плани мобілізації, навіть після того, як йому пояснили, що це становить державну таємницю.

Подібну зацікавленість можливо було б пояснити простою зацікавленістю колишнього військового.
Проте, таку зацікавленість можливо також пояснити і тим, що Дехтяр донедавна тісно співпрацював з «Россотрудничеством» (це російська державна організація, яка захищає інтереси РФ за кордоном через різні культурні заходи і одночасно шпигує - пару років тому в Бельгії та Швеції з цього приводу був громкий скандал).

Повернемось до Дехтяра. Зокрема, його спілка у серпні 2013 року приймала участь у Міжнародному молодіжному освітньому військово-патріотичному зборі «Союз-2013. Спадкоємці Перемоги», що організовувався в Одесі «Россотрудничеством».


А тепер Дехтяр намагається керувати ветеранами АТО, оскільки в його організацію нібито входить до 70% учасників бойових дій на сході. І саме для цього йому, мабуть, і потрібні плани мобілізації, навіть якщо вони становлять державну таємницю.

Наразі, треба віддати належне витримці співробітника облвійськомату, який під напором Дехтяра декілька разів вимушений був нагадати про обмежений доступ до такої інформації.

На жаль, ведуча в цю ситуацію навіть не втрутилась, продовжуючи мовчки спостерігати за агресивною риторикою Дехтяра в прямому ефірі.

Залучення подібних осіб до прямих ефірів та підігрування їм в процесі передачі на одеській філії НТКУ – що це?
Усталена практика, запроваджена керівництвом філії з урахуванням власних політичних вподобань?
Чи звичайна корупція?

Думаю, що й те, й те.

Нагадую, в листопаді 2015 року в цій телерадіоорганізації вже намагались надати ефір сепаратистському проекту «Одеса за порто-франко». Тоді зйомка не відбулась, оскільки втрутились активісти ГО «Оберіг» і керівництво філії злякалось розголосу.

На той момент тимчасово виконуючим обов’язки директора був Сергій Ковтюх, тепер він директор. З тих пір якихось суттєвих змін не відбулось – законсервований «совок» у вигляди ОДТРК так і залишився. Журналістські стандарти як порушувались, так і порушуються: кількість «джинси» та «паркетних новин» не поменшало. А сепаратисти чи їх шанувальники, так і виходять в ефір.

Зупинимось на новинах.

Навіть функціонерів НТКУ і медіа-експертами не дивує той факт, що в новинах одеської філії переважно надається інформація щодо діяльності Одеської облдержадміністрації та Одеської обласної і міської рад, при чому у виключно позитивному дусі.

Так, на сайті «Суспільне мовлення» ГО «Детектор медіа» нещодавно була опублікована стаття про «класичний паркетник», що транслювався 14.02.2017 в ефірі Філії НТКУ «ОРД» - сюжет про поїздку голови Одеської облдержадміністрації Максима Степанова до Балтського району. На звинувачення у розміщенні «паркетних» новин директор філії Сергій Ковтюх відповів: «Моє рішення таке, що я маю показувати ознайомлення нового губернатора з районами. Маю показати на всю область … Я не вважаю, що це джинса».


Проте, Сергій Ковтюх забув ст.18 Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», де зафіксовано, що «НСТУ не зобов’язана висвітлювати діяльність органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб».


Більш того, пан Ковтюх забув і про ст.11 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», за якою: «Місцеві органи виконавчої влади укладають відповідні угоди на висвітлення їх діяльності з регіональними телерадіоорганізаціями за рахунок місцевих бюджетів».

А якщо це розміщується на договірних відносинах, така інформація повинна відмічатися згідно Закону України «Про рекламу».

Оскільки жодних відміток на таких новинних дифірамбах не було і грошових надходжень до філії за розміщення цих матеріалів теж не було, дії Ковтюха вже мають ознаки корупційного правопорушення. 

Слід зазначити, новини про діяльність облдержадміністрації та Одеської міської ради зазвичай значно переважать по кількості, ніж новини про інші міста та райони області. При цьому, новини зазвичай повторюють інформацію з офіційних сайтів без жодних коментарів експертів чи інших сторонніх осіб.

Це стосується не лише новин про органи влади, але й про кримінальні події – використовується готовий продукт Нацполіції.

Більш того, моніторинг контенту показав, що у випусках новин в різні дні новини можуть повторюватись. Так, у випусках новин від 04.01.2017, 05.01.2017, 06.01.2017 повторювався сюжет про різдвяний фестиваль в театрі опери та балету. 10.01.2017 був повтор новини щодо необхідності дотримання терміну придатності при споживання салатів. 11.01.2017 повторювалось 2 сюжети від 10.01.2017 – про початок реєстрації на пробне тестування ЗНО та про святкування Різдва у зоопарку. 12.01.2017 повторили новини про Центр обслуговування громадян, що нагадувало рекламу із переліком послуг. 16.01.2017 повторювались 2 сюжети – про зустріч представників КЕЧ гарнізону з безквартирним офіцерами, а також про лікування ревматизму.

До цього слід додати, що у випусках новин регулярно зачитують, як зміни у законодавстві відбулись. Буквально зачитують - зачитують текст, що нагадує текст, передрукований з офіційної інформації профільних відомств.
Без жодних коментарів експертів, спеціалістів. 

Таке зачитування – це що?
Формальна спроба виправдати своє бюджетне фінансування? Мовляв, висвітлюємо діяльність уряду?
Чи під коментарями тут розуміють те, що говорять тенденційні гості з передачі Білошицької?

У зв’язку з цим, нагадую, що протягом 2016 року на заробітну плату працівників філії направлялось більше 1 млн.грн. щомісячно. Оскільки заробітна плата там в середньому повинна складати десь 5000 грн. (з податками), отримуємо загальну кількість працівників філії – орієнтовно 200 осіб. І де вони, коли треба новини підготувати?

Окрім порушень законодавчо встановлених принципів діяльності НТКУ (зокрема щодо всебічного, об’єктивного і збалансованого інформування про суспільно значущі події в Україні та за кордоном; щодо чіткого відокремлення фактів від коментарів та оцінок), в одеській філії ще грішать і тиском на журналістів.

В період моніторингу одеської філії, у Фейсбуці був опублікований допис редактора студії «Новий день» Оксани Піднебесної, в якому та скаржилась на отримання попередження від свого керівництва (Сергій Васильович – це мабуть Ковтюх) щодо неприпустимості критики голови Одеської обласної ради Анатолія Урбанського.

Подібне цензурування – це ще один аргумент, який доводить «совковість» одеської філії НТКУ.
Я вже не говорю про ознаки кримінального правопорушення.

Краще б нагадали Оксані Піднебесній про неможливість допускати в ефірі «джинсу», як наприклад, тут, де 10 хвилин в кінці передачі від 16.01.2017 глядач повинен вислуховувати, як добре надають послуги в Центрі обслуговування громадян (нічого не маю, проти цього центру, але вважаю, що в ефірі Суспільного мовлення необхідно відділяти політичні погляди ведучої, тобто позначати рекламу відповідно до законодавства). Але не можна не відзначити що вона веде свої передачі виключно українською мовою.

І на останок. Для надання всебічної, професійної оцінки фінансових та технічних можливостей одеської філії НТКУ, мною на початку січня були зроблені запити про отримання публічної інформації.

Спочатку мені відповіли, що я запитую занадто багато інформації і треба дещо потерпіти, мені скоро її дадуть.
Я довго ждав, але бажаного не отримав.

І лише після дзвінків туди, через 2 місяці після запиту, отримав відповідь, що філія не буде мені нічого надавати, оскільки не є юридичною особою.

Навіщо тоді на сайті філії дотепер висить форма запиту для отримання публічної інформації? Чи це така гра у прозорість та відкритість діяльності?

Через цей казус залишились без відповідей деякі питання:

  • Хто відповідає за редакційну політику одеської філії НТКУ? Якій саме посадовій особі філії глядацька аудиторія має завдячувати за шквал джинси та паркетних новин, а також за присутність в ефірі політичних експертів, які мають досить «оригінальні» погляди на розбудову української державності, що більше нагадує інформаційну диверсію проти української державності? І все це за бюджетні кошти
  • Чому при таких обсягах фінансування не відбувається модернізація студій та обладнання, щоб прибрати ті технічні огріхи, які є на даний момент?
  • Чому неефективно використовується майно філії, а доходи від його використання йдуть невідомо куди (це я про платню на стоянці філії)? Чому неефективно використовується фонд заробітної плати, судячи з обсягів якого в філії повинно працювати в рази більше людей, ніж фактично працює?
  • Чому керівництво Національної телерадіокомпанії не бентежить той факт, що на нарадах з творчих питань одеську філію представляє фінансист, який до колективу не може донести основні програмні питання, що безумовно впливає на недолугість розвитку Суспільного телебачення в одеському регіоні?
  • Чому власне керівництво Національної телерадіокомпанії взагалі не бентежить провальний рейтинг одеської філії в порівнянні з іншими місцевими телерадіокомпаніями?
Наразі, ці питання повинен задавати не я, а відповідні правоохоронні органи, Державна аудиторська служба та Міністерство інформаційної політики.

На жаль, без відповідей на ці питання філія не то, що не зможе стати рупором розбудови української державності на теренах Одеської області, але й не зможе впровадити елементарні заходи інформаційної безпеки, що передбачені Доктриною інформаційної безпеки України, затвердженою на минулому тижні Президентом України.


вівторок, 21 березня 2017 р.

Капітальний ремонт Тираспольської площі або змова між чиновниками ДАБІ, Одеської мерії та підрядником

За давньою традицією дорожні роботи в Одесі виконуються за цінами, які є чи ненайвищими в Україні.

Капітальний ремонт Тираспольської площі проводився за звичними для Одеси схемами:

1. При вивченні дорожніх тендерів часто проявляються ознаки пов’язаності юридичних осіб. Це проявилось і у тендері по капітальному ремонту Тираспольської площі.

Згідно з даними офіційного веб-порталу з питань державних закупівель 07.06.2016 управління дорожнього господарства Одеської міської ради оголосило про заплановану закупівлю робіт «Капітальний ремонт площі Тираспольської у м.Одесі» з площею покриття 6 678 кв.м з очікуваною вартістю 41 866 842 грн.

У конкурсних торгах приймали участь 3 компанії:

  • ТОВ «Будівельно-виробнича компанія «Пик-Строй», код ЄДРПОУ 34506313, юридична адреса: м.Одеса, вул. Базарна, 100, кв.1, пропозиція 41 786 930,08 грн.;
  • ТОВ «Ростдорстрой», код ЄДРПОУ 33658865, юридична адреса: м.Одеса, вул. Генуезька, 1а, пропозиція 41 844 035,45 грн.;
  • Підприємство «Тирас» у формі ТОВ, код ЄДРПОУ 22457496, юридична адреса: Одеська область, Біляївський район, с. Великий Дальник, вул. Маяцька, 2, пропозиція 41 857 345,00 грн.

Але ще в серпні 2014 року сайт «Наші гроші» вказував, що 2 з цих компаній - ТОВ БВК «Пик-Строй» та ТОВ «Ростдорстрой» мають ознаки пов’язаностіЗокрема, протягом 2007-2012 у склад засновників ТОВ БВК «Пик-Строй» входив Геннадій Кіосе (який на даний момент в ЗМІ представляється представником ТОВ БВК «Пик-Строй»), а його батько Костянтин Кіосе був директором ТОВ «Ростдорстрой».

Крім того, Костянтин Кіосе був серед співзасновників ТОВ «Інвестиційно-виробнича компанія «Автомагістраль» (код ЄДРПОУ 34597494, юридична адреса: м.Одеса, вул. Базарна, 100, кв.1), незмінним керівником якої, як і ТОВ БВК «Пик-Строй» є Лозовенко Марина Костянтинівна (встановлені попередні прізвища – Кіосе, Дімова, Ізбаш), депутат Одеської міської ради від партії «Довіряй ділам».

Дане розслідування не переслідує ціль встановити особливості особистого життя депутатів одеської міськради, але правоохоронцям рекомендується перевірити родинний зв'язок між Мариною Лозовенко та Костянтином Кіосе, оскільки обидва родом з села Кам’янка Ізмаїльського району Одеської області і в Одесі певний час мешкали в одній квартирі у Світлому провулку. В той же час, родинний зв'язок між конкуруючими учасниками тендеру вказує на явні ознаки фіктивності. Ці ознаки посилюються тим, що крім родинного зв'язку, один з учаників тендеру має пряме відношення до партії мера і є депутатом міської ради, а другий має пряме відношення до групи фірм, афілійованих з мером. Зазначений фактаж ще раз говорить про навність змови між учасниками тендеру для формальної і фіктивної участі у тендері з метою виведення коштів з місцевого бюджету.

Марина Лозовенко має й інші економічні зв’язки з ТОВ «Ростдорстрой», а саме серед співзасновників ТОВ «ІВК «Автомагістраль» рахується Шумахер Наталія Миколаївна, дружина Шумахера Юрія Борисовича, одного з кінцевих бенефіціарів ТОВ «Ростдорстрой». При цьому, і ТОВ БВК «Пик-Строй», і ТОВ «Ростдорстрой» фігурують в кримінальному провадженні НАБУ №52016000000000123 від 28.04.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України щодо розтрати коштів місцевого бюджету міста Одеси в особливо великих розмірах. 

Крім того, правоохоронці відзначали, що Підприємство «Тирас» у формі ТОВ неодноразово приймало участь в конкурсних торгах сумісно з ТОВ «Ростдорстрой», але жодного разу не вигравало, що вказує на ознаки формальності та фіктивності їх участі. Мабуть, через пов’язаність суб’єктів господарювання, пропозиції різняться менше ніж на 1%. 

Договір між управлінням дорожнього господарства Одеської міської ради та ТОВ БВК «Пик-Строй» був укладений 26.07.2016 на суму 41 786 930,08 грн. на строк до 31.12.2017.

2. Перебуваючи у корупційному зговорі, чиновники ДАБІ та одеської мерії зменшували категорії складності об’єктів будівництва/ремонту, щоб надати можливість долучення до дорожніх тендерів «правильних» компаній, навіть за відсутності у них необхідних ліцензій, обладнання та працівників.

Так, капітальний ремонт пл. Тираспольської згідно з тендерною документацією включав улаштування трамвайної колії, по суті – кільця, до якого під’єднано 7 трамвайних колій. При експлуатації через кільце пролягає 5 трамвайних маршрутів. Крім того, через Тираспольську площу пролягає понад 10 автобусних маршрутів міського та приміського сполучення. Таким чином, Тираспольська площа є великим транспортним вузлом та згідно з Порядком віднесення об’єктів будівництва до IV і V категорій складності, затвердженого постановою Кабміну від 27.04.2011 №557, повинна була віднесена щонайменше до об’єкту IV категорії складності, оскільки розрахована на періодичне перебування більше 500 осіб а уразі аварії призведе до припинення функціонування об’єктів транспорту регіонального значення.

Проте, на виконання робіт на великому транспортному вузлі управлінням дорожнього господарства Одеської міської ради, як замовником, був оформлений дозвільний документ, що не відповідає категорії складності об’єкта – не дозвіл, а лише декларація про початок будівельних робіт, де вказано 3-ю категорію. Проте, це не викликало здивування ні у, ані у контролюючого органу - Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) у Одеській області.

Вочевидь, це було зроблено умисно – при оформленні дозвільного документу на об’єкт будівництва меншої категорії складності не має потреби подавати затверджену проектну документацію, інформацію про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт та кваліфікаційні сертифікати тощо.

В даному випадку, згідно з постановою Кабміну від 30.03.2016 №256 «Деякі питання ліцензування будівництва об’єктів IV і V категорій складності», що вже діяла на момент проведення конкурсних торгів, підрядна організація повинна була мати в ліцензії окремий вид робіт – «будівництво залізничних та трамвайних колій».

У відкритому доступі не виявлено підтверджень, що ТОВ БВК «Пик-Строй» мав на момент укладання договору з управлінням дорожнього господарства Одеської міської ради подібну ліцензію.

Був проведений аналіз довідки про наявність необхідного обладнання, штатного розпису на 07.04.2016, довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання від 31.10.2016 №№3110-05, а також копій трудових книжок цих працівників, які ТОВ БВК «Пік-Строй» виклало на веб-порталі публічних закупівель «ProZorro».

За результатами встановлено, що на момент отримання електронної ліцензії №2013027492 від 27.04.2016 ТОВ БВК «Пік-Строй» не мало співробітників, які мали б необхідну освіту, а також обладнання для будівництва трамвайних колій.


Таким чином, очевидним є відсутність відповідної ліцензії у ТОВ БВК «Пік-Строй», що ставить під сумнів законність укладання з ним договору на виконання капітального ремонту площі Тираспольської.

Крім того, вважаю, що саме відсутність працівників відповідної кваліфікації під час виконання робіт із будівництва колії, призвела до аварії 14.02.2017, коли з рейок саме на кільці зійшов трамвай 15 маршруту.

До речі, подібні дії були вчинені одеською мерією 31.03.2015 при закупівлі робіт із реконструкції вул. Генуезькою із улаштуванням розворотнього кільця трамвайного маршруту № 5 у ТОВ «Ростдорстрой» на суму 21 076 918 грн. 

Тоді також управління дорожнього господарства при отриманні дозвільного документу зменшило категорію складності об’єкта будівництва, що знизило вимоги до підрядної організації.

Як наслідок – криво прокладена колія, що регулярно призводить до аварій трамваїв.

3. Мерія, обслуговуючи свої корупційні інтереси, як завжди, жодним чином не враховує інтересів міста та одеситів.

Так, управління дорожнього господарства протягом квітня-листопада 2016 року уклало з ТОВ БВК «Пик-Строй» 10 договорів на суму понад 48 млн.грн. для проведення робіт із поточного і капітального ремонту понад 17,0 тис.кв.м вулиць міста Одеси.

Ці договори укладались, навіть, при усвідомленні, що ТОВ БВК «Пик-Строй» не в змозі виконати увесь об’єм робіт протягом бюджетного року при наявності у штаті усього 13 працівників, включаючи директора і юриста.

Саме з цим пов'язаний той факт, що договір на капітальний ремонт 6,7 тис.кв.м пл. Тираспольської був укладений на 1,5 роки.

Саме з цим пов'язано невиконання підрядником розпорядження Одеського міського голови від 11.08.2016 №798 щодо виконання капітального ремонту до 15 листопада 2016 року.

Цікаво, чи буде виконано нове розпорядження від 16.03.2017 №187 про проведення капітального ремонту з 17.03.2017 по 22.04.2017?

Проте, вже майже 9 місяців заблокований дорожній рух на Тираспольській площі. На вулицях в центрі міста пробки, змінено кінцеві зупинки трамвайних маршрутів, а 15-й маршрут не діє. 

При цьому, жодним чином не враховані потреби пасажирів та не продубльовано трамвайні маршрути автобусними. 

Ще один момент – до капітального ремонту Тираспольська площа не досліджувалась і для підрядника стала дивом наявність бруківки під асфальтобетонним покриттям. 

І тому історичну бруківку не залишили, а замінили новою.

Проте, найбільш кричущий факт – неправильне облаштування доріжок зі зміненим покриттям (з тактильною інформацією)  для людей з інвалідністю, яке було здійснене з порушенням ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій».

При цьому, тактильна плитка вже почала руйнуватись. Але за чий рахунок буде ремонтуватись тактильне покриття? Знов за бюджетний рахунок?

 

P.s. У зв’язку з наявністю прорахувань в проекті капітального ремонту Тираспольської площі, була вивчена інформація відносно організації-проектувальника, вказаної у декларації про початок будівельних робіт:

ПП «Терра-Інжиніринг», код ЄДРПОУ 36404096, юридична адреса: Одеська область, Біляївський район, с.Нерубайське, вул. Пастера, 29б. На цьому підприємстві нещодавно проводився обшук в рамках кримінального провадження №42016162010000092 у зв'язку з підозрою завищення обсягів землевпорядних робіт для одеських шкіл. 

Керівником підприємства є Євдокименко В. В., за даними сайту 368.media - колишній заступник начальника управління охороні об'єктів культурної спадщини Одеської облдержадміністрації. Також він рахується керівником ще 2-х юридичних осіб – ТОВ «Івкомстрой» і ТОВ «Монтажне управління «Ескорт».

ТОВ «Івкомстрой» було утворено 30.10.2014 і має ту ж саму юридичну адресу, що й управління капітального будівництва Одеської міської ради – м. Одеса, вул. Комітетська, 10а. 

ТОВ «Монтажне управління «Ескорт» було припинено 16.09.2016, а до цього розташовувалось по пров.Нечипуренка, 15, кв. 1а. Крім того, ТОВ «Монтажне управління «Ескорт» має філію в Росії, яка діє з 08.09.2011, ІПН 9909352239, за адресою: Ростовська область, м. Новошахтинськ, вул. Харківська, 100, кв.18, і до 30.09.2016 входила у російське некомерційне партнерство «Об’єднання будівельників Південного і Північно-Кавказького округів».

Джерело

Є також рішення арбітражних судів РФ, де фігурує Євдокименко Валентин Вікторович і нотаріальна довіреність, видана в 2015 році Євдокименку на представлення інтересів російської філії за 2015 рік.

Але вважаю, що економічними взаємовідносинами керівника підприємства-проектанта з країною-агресором повинні займатись профільні органи.