понеділок, 25 березня 2019 р.

Швидкісна трамвайна лінія «Північ-Південь»: реальність чи міф для обґрунтування бюджетних витрат в інтересах «правильних» компаній?


Міська влада змістила в довгострокову перспективу будівництво траси «Північ-Південь», яка б поєднала два житлові масиви Одеси: імені Котовського та імені Таїрова, де мешкає більше половини населення мільйонного міста. Водночас, існуюча вулично-дорожня мережа перевантажена, а поїздка громадським транспортом з півдня (11-а станція Люстдорфської дороги) до півночі міста (вул. Паустовського) обіймає понад 2 години і це не під час пікового навантаження.

На думку урбаністів, Одесі бракує території, а площа, яку вона займає, замала – 162,4 кв.км (як приклад, Львів займає 182 кв.км, сусідній Миколаїв – 259,8 кв.км, а Київ – 839 кв.км). Тим не менш, житлова забудова в місті здійснюється не системно, а вулиці досягли межі пропускної спроможності. В Одесі витрачено сотні мільйонів бюджетних коштів на ремонти вулиць чи завершення раніш розпочатого дорожнього будівництва, але це жодним чином не вирішує проблему «вузьких місць» (bottleneck) – сполучення південної та північної частин міста з центром, зокрема, проблему Пересипу, де затори виникають при будь-яких опадах, не говорячи про аварії - автотранспортні чи комунальні.

Багаторівневі транспортні розв’язки лишаються в Одесі нездійсненими мріями, оскільки місцеві дорожні компанії не мають відповідного досвіду будівництва. В той же час, сторонні іноземні компанії до дорожніх тендерів в Одесі не допускаються через небажання місцевих кланів втрачати бюджетні потоки.

Замість траси «Північ-Південь» міська влада вважає за краще говорити про трамвайний маршрут «Північ-Південь», наголошуючи, що це буде швидкісний трамвай. Але, як з’ясувалось, ніяких виокремлених трамвайних ліній для швидкісного трамваю не буде: на думку чиновників з одеської мерії, швидкісний трамвай має рухатись вже існуючими трамвайними лініями в загальному русі усіх трамваїв. Більш того, з’ясувалось, що власне і для чиновників «швидкісний трамвай» - це така собі примара, адже в офіційних документах жодної згадки про «швидкісний трамвай» немає. Згадується лише проект магістрального трамвайного маршруту прямого сполучення «Північ-Південь», для реалізації якого беруть кредити, заставляючи комунальне майно – наприклад, в рішенні Одеської міської ради №765-VII від 30.06.2016, яким надано згоду комунальному підприємству «Одесміськелектротранс» передати в іпотеку своє нерухоме майно і автобуси.

Натомість, під лозунгом «Даєш швидкісний трамвай» вже проведено багатомільйонні ремонти дорожніх об’єктів, в ході яких здійснено повну реконструкцію старих чи будівництво нових трамвайних ліній. Втім ці роботи проводились компаніями, які не мають відповідних ліцензій, необхідних для робіт з трамвайними шляхами, але мають серед засновників чи керівництва осіб, наближених до міської влади. При цьому реконструкція трамвайних шляхів проводилась переважно в рамках реконструкції вулиць, а не як самостійний транспортний проект.

Вперше проект магістрального трамвайного маршруту прямого сполучення «Північ-Південь» був представлений в квітні 2016 року в одеській мерії чиновниками середньої ланки – директором департаменту транспорту і зв’язку Олександром Ільком і директором комунального підприємства «Одесміськелектротранс» Дмитром Жеманом.

Крім презентації у вигляді 23 слайдів на Офіційному сайті Одеської міської ради, будь-яких інших документів відносно проекту не оприлюднено – власне і презентацію важко назвати документом, оскільки цей набір малюнків та речень нічим не затверджений. В «Міській цільовій програмі розвитку електротранспорту м. Одеси на 2016-2018 роки»,  яку міськрада прийняла 21.09.2016, згадується лише проект «Північ-Південь» (саме в такому формулюванні - без вказання, що це трамвайний маршрут), під який запланували віднайти кредитні кошти.

Для підтримки живучості міфу «швидкісний трамвай», про нього декілька разів згадали в новинах на офіційному сайті міськради, наприклад тут, згадав одеський мер Геннадій Труханов в 1-му своєму річному звіті в березні 2018 року – теж у зв’язку з кредитом.

Джерело 

Також на сайті Інвестиційного агентства 5Т можна знайти сторінку під назвою проект «Швидкісний трамвай» вартістю 56,9 млн євро. Втім, що проект, що сам сайт не більше ніж звичайний фейк – але фейк, розроблений під патронатом міської влади. Адже Інвестиційного агентства 5Т в природі не існує – є Комунальне підприємство «Агентство програм розвитку Одеси», яке вважає цей сайт своїм. Важко назвати інвестиційним проект, який містить лише вартість і мету проекту без технічних та економічних обґрунтувань

Незважаючи на відсутність офіційних документів, що засвідчують наявність проекту швидкісного трамвайного маршруту «Північ-Південь», лояльні до одеської влади ЗМІ (телеканали та сайти) експлуатували цю тему досхочу.

Джерело 

Джерело 

Джерело 

Джерело 

Від початку, чиновники одеської мерії заявили про 5 етапів із реалізації проекту магістрального трамвайного маршруту прямого сполучення «Північ-Південь»: капітальний ремонт трамвайної колії на Старосінній площі (1), реконструкція Тираспольської площі (2), транспортної розв’язки біля Пересипського мосту (3) і частини вулиці Преображенської (4). Останній етап – це, по суті, самостійний проект – реконструкція трамвайної колії від Пересипського мосту і до межі міста Одеси на вул. Паустовського:

Чиновники одеської мерії заявили, що перші 4 етапи будуть реалізовані до кінця 2016 року. Але, в дійсності, в 2016 році був реалізований лише 1-й етап – капітальний ремонт трамвайної колії на Старосінній площі, який фактично був реконструкцією і трамвайної колії, і самої площі, враховуючи суттєві зміни геометричних параметрів останньої. Більш того, реконструкцію Старосінної площі поєднали з перетворенням у торговельний центр «Старосінний», і ця афера була предметом мого попереднього розслідування «Приватизувати Старосінну, або Як у одеської громади вкрасти майно в особливо великих розмірах».   Оборудка з виводу із комунальної власності Старосінної площі вже вивчається в рамках кримінального провадження № 42017000000001097 від 10.04.2017, а земельна ділянка арештовувалась ухвалою Печерського районного суду м. Києва. Досі невідомо, скільки ж реально було витрачено на проведення капітального ремонту трамвайної колії та чи витрачало Комунальне підприємство «Одесміськелектротранс» кошти лише на ремонт колії, а не на облаштування плиткою усієї площі, яка незабаром стала приватною власністю.

2-й етап (реконструкція Тираспольської площі) затримався у реалізації до кінця 2017 року, коли був проведений останній тендер. А закінчення 3-го та 4-го етапів (реконструкція транспортної розв’язки у Пересипського моста і частини вулиці Преображенської) затягнулось до 2018 року. Дотепер офіційно неприйнята в експлуатацію нова ділянка трамвайної колії, яка дозволяє з Пересипу їхати в центр міста, оминаючи Херсонський сквер і ця економія шляху в 500 метрів на думку чиновників повинна зекономити 25 хвилин на тривалості поїздки.

Проте, як з’ясувалось, запуску магістрального трамвайного маршруту «Північ-Південь» перешкоджає не лише відсутність документального введення в експлуатацію невеличкої нової ділянки – раптово, проектанти маршруту з’ясували, що також необхідно відремонтувати колію на вул. Софіївській, узвозі Марінеско і на Новощіпному ряду біля ринку «Привоз».

Чому це не передбачалось в проекті, презентованому в 2016 році? На той момент міф «швидкісного трамваю» використовувався для обґрунтування багатомільйонних бюджетних витрат на дорожні ремонтні роботи «правильними» компаніями та захоплення громадського простору Старосінної площі під торгівельні об’єкти. А тепер – на облаштування ринку «Привоз» (приватизованого місцевим криміналізованим кланом) зі сторони Новощіпного ряду; на освоєння кредитних коштів на реконструкцію вулиці Софієвської (на що планується витратити 100 мільйонів з 2-го мільярдного кредиту), а також наміри отримати багатомільйонні євро-кредити від європейських банків.

З усіх вищеназваних об’єктів знаковим стала Тираспольська площа – транспортний вузол, через який проходить і майбутній маршрут «Північ-Південь», і ще 5 вже існуючих трамвайних маршрутів. Незважаючи на те, що капітальний ремонт Тираспольської площі проводився за звичною в Одесі «тендерною схемою», цей об’єкт став знаковим, адже показав, наскільки корупційні інтереси можуть превалювати над громадськими і як замість поліпшення транспортної мобільності отримати місце концентрації ДТП.

Як показало попереднє розслідування, знаковість даного об’єкту полягала в наступному:

  1. В тендері по капітальному ремонту Тираспольської площі проявились ознаки пов’язаності юридичних осіб, що приймали в ньому участь. 

Згідно з даними Офіційного веб-порталу з питань державних закупівель, 07.06.2016 управління дорожнього господарства Одеської міської ради оголосило про заплановану закупівлю робіт «Капітальний ремонт площі Тираспольської у м. Одесі» з площею покриття 6 678 кв.м і очікуваною вартістю 41 866 842 грн. У конкурсних торгах приймали участь 3 компанії:

  • ТОВ «Будівельно-виробнича компанія «Пик-Строй» з пропозицією 41 786 930,08 грн.;
  • ТОВ «Ростдорстрой» з пропозицією 41 844 035,45 грн.;
  • Підприємство «Тирас» у формі ТОВ з пропозицією 41 857 345 грн.

Але ще в серпні 2014 року сайт «Наші гроші» вказував, що 2 з цих компаній - ТОВ БВК «Пик-Строй» та ТОВ «Ростдорстрой» мають ознаки пов’язаності. Адже керівник ТОВ БВК «Пик-Строй» Марина Лозовенко має родинні зв’язки з колишнім керівником ТОВ «Ростдорстрой» Костянтином Кіосе. Крім того, Марина Лозовенко і Наталія Шумахер, дружина кінцевого бенефіціара ТОВ «Ростдорстрой» Юрія Шумахера, мають тісний економічний зв'язок, оскільки виступають співзасновниками ТОВ «Інвестиційно-виробнича компанія «Автомагістраль» (ЄДРПОУ 34597494), яке, до речі, зареєстровано за тією ж юридичною адресою, що  й ТОВ «Будівельно-виробнича компанія «Пик-Строй» - м. Одеса, вул. Базарна, 100, кв.1.

Втім, подібна пов’язаність юридичних осіб, які приймають участь в тендері, жодним чином не збентежила співробітників управління дорожнього господарства Одеської міської ради, адже і Марина Лозовенко, і вже згаданий Юрій Шумахер є депутатами Одеської міської ради та входять до «правильної» фракції – промерської фракції партії «Довіряй ділам».
Також співробітників управління дорожнього господарства Одеської міської ради зовсім не збентежив той факт, що учасники тендеру ТОВ БВК «Пик-Строй» і ТОВ «Ростдорстрой» фігурують в кримінальному провадженні Національного антикорупційного бюро України №52016000000000123 від 28.04.2016 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України щодо розтрати коштів місцевого бюджету міста Одеси в особливо великих розмірах. А відносно 3-го учасника тендеру правоохоронці відзначали, що Підприємство «Тирас» у формі ТОВ неодноразово приймало участь в конкурсних торгах сумісно з ТОВ «Ростдорстрой», але жодного разу не вигравало, що вказує на ознаки формальності та фіктивності його участі.
Наслідком проведення тендеру між пов’язаними особами стало те, що їх пропозиції різнились менше ніж на 1% і менше ніж на 1% різнилися з пропозицією управління дорожнього господарства. Між тим, тендер був проведений та 26.07.2016 між управлінням дорожнього господарства Одеської міської ради та ТОВ БВК «Пик-Строй» був укладений договір на суму 41 786 930,08 грн. на строк до 31.12.2017.
На початку березня 2019 року проведено тендер на закупівлю робіт із капітального ремонту вул. Софіївської у м. Одесі з очікуваною вартістю 162 164 682 грн. Це також в рамках маршруту «швидкісного трамваю» і також в тендері приймають участь пов’язані компанії ТОВ «Ростдорстрой» і ТОВ БВК «Пик-строй». І тепер пов’язаність осіб нікого не цікавить – крім окремих журналістів. І мабуть правоохоронців також не зацікавить, що в черговий раз перемогу отримало ТОВ «Ростдорстрой», яке до цього «освоїло» бюджетні кошти в сумі 113,4 млн. грн. на капітальний ремонт частини вулиці Преображенської і майже 80 млн.грн. на реконструкцію транспортної розв’язки в районі Пересипського мосту.
    2. Перебуваючи у корупційному зговорі, чиновники Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) та одеської мерії зменшували категорії складності об’єктів будівництва/ремонту, щоб надати можливість долучення до дорожніх тендерів «правильних» компаній, навіть за відсутності у них необхідних ліцензій, обладнання та працівників.
Так, капітальний ремонт пл. Тираспольської згідно з тендерною документацією включав улаштування трамвайного кільця, до якого під’єднано 7 трамвайних колій. При експлуатації через кільце пролягає 5 трамвайних маршрутів. Крім того, через Тираспольську площу пролягає понад 10 автобусних маршрутів міського та приміського сполучення. Таким чином, Тираспольська площа є крупним транспортним вузлом та згідно з Порядком віднесення об’єктів будівництва до IV і V категорій складності, затвердженого постановою Кабміну від 27.04.2011 №557, повинна була віднесена щонайменше до об’єкту IV категорії складності (якщо не V), оскільки розрахована на періодичне перебування більше 500 осіб а у разі аварії призведе до припинення функціонування об’єктів транспорту регіонального значення. Проте, на виконання робіт на крупному транспортному вузлі управлінням дорожнього господарства Одеської міської ради, як замовником, був оформлений дозвільний документ, що не відповідає категорії складності об’єкта – не дозвіл, а лише декларація про початок будівельних робіт, де вказано 3-ю категорію. Незважаючи на невідповідність вимогам чинного законодавства, декларація про початок будівельних робіт у вигляді капітального ремонту на Тираспольській площі була зареєстрована Департаментом ДАБІ у Одеській області в липні 2016 року за
№ ОД 083162020286.
Вочевидь, подібні маніпуляції з дозвільними документами на проведення робіт були зроблені умисно, адже при оформленні дозвільного документу на об’єкт будівництва меншої категорії складності не має потреби подавати затверджену проектну документацію, інформацію про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт та кваліфікаційні сертифікати тощо. В даному випадку, згідно з постановою Кабінету міністрів України від 30.03.2016 №256 «Деякі питання ліцензування будівництва об’єктів IV і V категорій складності», що діяла на момент проведення конкурсних торгів, підрядна організація повинна була мати в ліцензії окремий вид робіт – «будівництво залізничних та трамвайних колій».
У відкритому доступі не виявлено підтверджень, що ТОВ БВК «Пик-Строй» мало на момент укладання договору з управлінням дорожнього господарства Одеської міської ради подібну ліцензію. Зокрема, про це свідчать довідки, які ТОВ БВК «Пик-Строй» на веб-порталі публічних закупівель «ProZorro» в інших тендерних процедурах, проведених під час виконання робіт на Тираспольській площі:
  • довідка про наявність необхідного обладнання та матеріально-технічної бази від 31.10.2016 №№3110-05 показала, що ТОВ БВК «Пик-Строй» мало у власності 3 екскаватори, 3 дорожніх котки, автогрейдер, фронтальний навантажувач та вантажівку
  • довідка про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання, від 31.10.2016 №№3110-05 засвідчила, що переможець тендеру крім директора, головного інженера та начальника ВТВ ще мало 4-х майстрів з вищою освітою, 3-х машиністів та 2-х водіїв, усі із середньою освітою

Наведені довідки, а також копії трудових книжок зазначених в довідці про персонал працівників, які ТОВ БВК «Пік-Строй» згодом виклало на «ProZorro» в іншій закупівельній процедурі, показали, що на момент проведення тендеру відносно капітального ремонту Тираспольської площі, а також в період проведення цих робіт, підрядна організація не мала ані співробітників, які мали б необхідну освіту, ані обладнання для будівництва трамвайних колій.

Очевидним є відсутність на момент проведення тендеру відповідної ліцензії у ТОВ БВК «Пік-Строй» на проведення діяльності із «будівництва залізничних та трамвайних колій», що ставить під сумнів законність укладання з цим товариством договору на виконання капітального ремонту Тираспольської площі, оскільки порушує ч.3 ст.40 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 №1197-VII, який регулював тендерну процедуру на той момент.

Це набуло підтвердження після того, як ТОВ БВК «Пік-Строй» оприлюднило в «ProZorro» отриману в ДАБІ ліцензію на здійснення господарської діяльності з будівництва об’єктів від 12.05.2016 за №17-Л, де в переліку робіт щодо будівництва об’єктів транспортної інфраструктури фігурувало лише будівництво автомобільних доріг, а також аеродромів та вертодромів. Здійснення робіт із будівництва трамвайних колій в наявній ліцензії не передбачено.

Між тим, відсутність працівників відповідної кваліфікації для будівництва трамвайних колій дало взнаки: 14.03.2017 на тільки що збудованому кільці з рейок зійшов трамвай 15 маршруту. Причиною тоді назвали попадання бруківки

21.04.2017, тобто через місяць, на Тираспольській площі, трамвай сів на «шпагат» - його передні та задні колеса поїхали в різні напрямки.

28.09.2018 на такий же «шпагат» в тому ж місці сів інший трамвай, що спричинило зупинку руху трамваїв та транспортні «пробки».

Аналогічна проблема з ліцензійним переліком робіт є і у ТОВ «Ростдорстрой» - жодної згадки про залізничні чи трамвайні колії.

Втім, в ліцензії ТОВ «Ростдорстрой» є згадка про будівництво транспортних споруд місцевого транспорту. Як це відбувається у ТОВ «Ростдорстрой», стає цілком зрозумілим при погляді на ці рейки розворотнього кільця трамваю 5-го маршруту, збудованого цим товариством біля Аркадії.

Джерело

Між тим, це не завадило «Ростдорстрою» стати переможцем тендеру і потім виконувати роботи із реконструкції транспортної розвязки у Пересипського мості – ще одного етапу із «плану впровадження трамваю «Північ-Південь».

    3. Труханівська мерія, обслуговуючи свої корупційні інтереси, як завжди, жодним чином не враховує інтересів міста та одеситів.

Так, протягом квітня-листопада 2016 року управління дорожнього господарства уклало з  підрядником, що виконував роботи на Тираспольській площі, ТОВ БВК «Пик-Строй», 10 договорів на суму понад 48 млн. грн. для проведення робіт із поточного і капітального ремонту понад 17,0 тис.кв.м вулиць міста Одеси. Ці договори укладались, навіть, при усвідомленні, що ТОВ БВК «Пик-Строй» не в змозі виконати увесь об’єм робіт протягом бюджетного року при наявності у штаті усього 13 працівників, включаючи директора і юриста.

Саме з цим пов'язано те, що підрядник для проведення робіт не вклався в строк до 15 листопада 2016 року, відведений на ремонт розпорядженням Одеського міського голови від 11.08.2016 №798, на який перекривався дорожній рух по Тираспольській площі. Фактично, рух був відновлений в квітні 2017 року.

На 10 місяців в Одесі був заблокований дорожній рух на Тираспольській площі. На вулицях в центрі міста автомобільні затори стали буденним явищем. Були суттєво змінено маршрути трамваїв, а деякі взагалі не діяли. При цьому, жодним чином не були враховані потреби пасажирів та не продубльовано трамвайні маршрути автобусними.
Після відновлення руху на Тираспольській площі були виявлені суттєві недоліки капітального ремонту:
а) схема дорожнього ружу на Тираспольській площі не передбачає відокремлення трамвайної колії від автомобільного потоку. А крім того, суперечить вимогам Правил дорожнього руху;
б) на площі так і не було встановлено знаки про заборону стоянки автомобілів, натомість, прямо на площі та на прилеглих до неї вулицях Тираспольській та Ніжинській були облаштовані паркувальні місця, які суттєво знизили транспортну мобільність. Не меншою проблемою стала дорожня розмітка – вірніш, її відсутність, оскільки на новій гранітній бруківці розмітка, нанесена стандартними для Одеси, фарбами трималась не більше місяця.

Фото – квітень 2017 року, після відкриття руху на площі

Джерело

Фото – лютий 2019 року, Тираспольська площа

Фото – лютий 2019 року, кінцева зупинка трамвая 15-го маршруту та зупиночний пункт 7 автобусних маршрутів, вул. Ніжинська ріг Тираспольської площі

в) система зливової каналізації на площі відсутня чи має суттєві дефекти і під час кожного дощу площу заливає дощовою водою;

г) на тротуарах неправильно облаштовані доріжки зі зміненим покриттям для інвалідів з вадами зору (тактильною інформацією) в порушення ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій». Власне, тактильна плитка вже почала руйнуватись;

д) виявилось, що трамвайні стрілки облаштовані таким чином, що їх кріплення пробиває шини.

Проблемну трамвайну інфраструктуру замінили і навіть профінансували бюджетним коштом – згідно з окремим договором з ТОВ БВК «Пик-Строй» на 13 516 821,90 грн., який був укладений 01.12.2017, вже після виконання основного обсягу робіт.
Проте, організація дорожнього руху на Тираспольській площі не змінилась і тепер це нове місце концентрації дорожньо-транспортних пригод, значна кількість яких за участю трамваїв та автомобілів.

Джерело 

Але не тільки Тираспольська площа є проблемним місцем чи то швидкісного, чи то магістрального трамвайного маршруту «Північ-Південь». Більш небезпечними є ділянки біля Лузанівки та на вул. Водопровідній та на початку Люстдорфської дороги. Тут традиційно відбуваються аварії – трамваї зходять з рейок ледь не щомісяця, а той і частіше. Остання аварія трапилась 3 березня

Власне ось такий «швидкісний трамвай» мерія намагається «подарувати» одеситам і під це Міністерство інфраструктури схвалює кредит 20 мільйонів євро в рамках проекту Європейського інвестиційного банку «Міський громадський транспорт України», підпроект «Магістральний трамвайний маршрут прямого сполучення «Північ – Південь» (в частині придбання трамваїв)

Втім, чи зможуть європейські трамваї їздити одеськими рейками – це питання. І не стільки до нових трамвайних шляхів, що були прокладені неліцензійними підприємствами. Це питання – до стану трамвайних шляхів на Пересипу, Миколаївські дорозі, Лузанівці та селищі Котовського і не тільки.

Це – узвіз Марінеско, який зі сторони вул. Приморської має крутий схил, що складається з ракушняку та глини. Схил був стабільний завдяки чагарникам та деревам. Але нещодавно зі сторони вулиці Приморської розпочались підготовчі роботи до будівництва – розчищають в тому числі на схилі біля трамвайної колії, впритул до якої встановили будівельний паркан. Поряд з цим схилом зсувні процеси вже розпочались.

Що буде зі схилом, якщо там запустять хай не швидкісний, хай магістральний маршрут «Південь-Північ», але з інтервалом 4-5 хвилини, уявити трудно, особливо, якщо до цього приєднаються весняні дощі. На жаль офіційну оцінку фахівців ми не почуємо, адже одеська мерія економить на експертизі. Краще б економили на дорожніх тендерах.


P.S. Після підготовки даного розслідування стало відомо, що міфи швидкісного трамваю занадто живучі і один з них вирішив використати у своїй передвиборчій рекламі один з провладних кандидатів у Президенти України, пообіцявши, що час у дорозі між селищами Котовського та Таїрова складатиме до 29 хв. На жаль, це залишиться лише передвиборчою обіцянкою, адже усі інші перелічені в рекламі позиції не вирішують кардинально транспортні проблеми міста

Джерело