четвер, 19 січня 2017 р.

Як Одеська міська рада Потьомкінські сходи руйнує та водночас кошти з бюджету виводить

Відповідно до постанови Ради Міністрів Української РСР № 970 від 24.08.1963 «Про впорядкування справи обліку та охорони пам'ятників архітектури на території Української РСР», Приморські сходи, які розташовані за адресою: м.Одеса, Приморський бульвар та збудовані в 1841 році, були визнані пам’яткою архітектури Української РСР, що перебуває під охороною держави (на даний момент вказана постанова є чинною та розміщується на офіційному веб-порталі «Законодавство України за адресою - http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/970-63-%D0%BF). Згідно з п. 4 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 16.12.2004 № 2245-ІV «Про внесення змін до Закону України «Про охорону культурної спадщини» Приморські сходи як об'єкт, включений до Списку пам'яток історії та культури республіканського значення відповідно до Закону Української РСР «Про охорону і використання пам'яток історії та культури», до вирішення питання про включення до Державного реєстру нерухомих пам'яток вважається пам'яткою національного значення.

На даний момент в Переліку пам’яток та об’єктів культурної спадщини м.Одеси Приморські сходи фігурують під назвою «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи», http://data.odessa.gov.ua/ru/node/160. Зазвичай, зокрема в ЗМІ та соціальних мережах, цю пам’ятку архітектури називають «Потьомкінські сходи».

Оскільки Потьомкінські сходи є пам’яткою національного значення, їх реконструкція передбачалась Програмою комплексного соціально-економічного розвитку м. Одеси на 2005-2015 роки, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2004 № 1604. Проте, фінансування саме цих робіт не проводилось.

Зі ЗМІ відомо, що ще з 2014 року Одеська міська рада та Одеський міський голова Труханов Г.Л. намагались отримати від Одеської обласної ради 330 пам’яток архітектури шляхом передачі із власності територіальної громади Одеської області у власність громади міста Одеси. Серед цих об’єктів також фігурували й Приморські сходи (http://trassae95.com/odessa/important/2014/06/24/330-prodano-15336.html, http://trassae95.com/all/search/2015/05/01/odesskaya-meriya-ne-podelila-s-oblastjyu-potemkinskuyu-lestnicu-22529.html).

26.05.2016 Одеською обласною радою було прийнято рішення №120-VII «Про передачу нерухомих об’єктів-пам’яток архітектури, що розташовані на території міста Одеси, зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області до комунальної власності територіальної громади міста Одеси», яким було передано 12 пам’яток, проте, Приморські сходи серед них не фігурували.

Водночас, в п.3 цього рішення зазначалось, що «передача-приймання окремих об’єктів культурної спадщини, що знаходяться під охороною держави як пам’ятки архітектури національного значення, буде здійснена за наданням відповідного погодження Міністерства культури України як відповідного центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини», http://oblrada.odessa.gov.ua/wp-content/uploads/120-VII.pdf.

Таким чином, до теперішнього часу Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи є пам’яткою архітектури національного значення та не перебувають у власності територіальної громади міста Одеси.

Водночас, управління капітального будівництва Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 04056902, адреса: вул.Комітетська, 10-а, м.Одеса, 65091) в лютому 2016 року подало оголошення про здійснення закупівлі предмету «Ремонтно-реставраційні роботи пам'ятки архітектури «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи», розташованої на Приморському бульварі в м. Одесі», період виконання робіт травень 2016 року – травень 2017 року, очікувана вартість закупівлі 14 507 100 грн., адреса оголошення на офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі» - https://tender.me.gov.ua/EDZFrontOffice/menu/uk/purchaseResultSearch/announce_detail/announce_detail?id=EDZrrWKHZr

В травні 2016 року було опубліковано оголошення про результати закупівель, за яким переможцем визначено Мале підприємство у формі товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр «Екострой», код ЄДРПОУ 23209234, місцезнаходження: 65020, м. Одеса, вул. Базарна, буд. 120, кв.11. 06.05.2016 між переможцем та управлінням капітального будівництва Одеської міської ради був укладений договір №Д-21/16 на суму 14 447 563,92 грн., https://tender.me.gov.ua/EDZFrontOffice/menu/uk/purchaseResultSearch/announce_detail/announce_detail?id=EDZrrEmpBr

За даними Офіційного порталу публічних фінансів Україн
и (http://e-data.gov.ua/, в тестовому режимі - http://spending.gov.ua/), управління капітального будівництва за цим договором сплатило загалом 14 127 382,40 грн., у тому числі:

24.05.2016 – 2 340 000,00 грн. (аванс),

22.07.2016 – 2 213 580,78 грн.,

25.08.2016 – 3 241 600,44 грн.,

10.10.2016 – 16 068,00 грн. (авторський нагляд)

26.10.2016 – 2 512 151,65 грн.,

26.10.2016 – 16 068,00 грн. (авторський нагляд)

12.12.2016 – 37 698,00 грн. (авторський нагляд)

26.12.2016 – 2 191 204,16 грн.

26.12.2016 – 1 559 011,37 грн.

Усі платежі, де окремо не вказано, що це авансова передплата чи оплата послуг за авторський нагляд, є вочевидь такими, що здійснювались за актами виконаних робіт. 


На даний момент управлінням капітального будівництва Одеської міської ради до МП ТОВ НВЦ «Екострой» перераховано 97,78% від загальної суми договору, тобто за рівнем платежів «Ремонтно-реставраційні роботи пам'ятки архітектури «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи» повинні бути закінчені, проте це не підтверджується фото- та відеофіксацією стану Приморських сходів на січень 2017 року, що були поширені в ЗМІ та соціальних мережах, наприклад

Таким чином, Одеською міською радою було сплачено 14 127 382,40 грн. за виконання робіт, які фактично не виконані, при цьому, проводилась оплата робіт на об’єкті, який не є власністю територіальної громади міста Одеси.

При подальшому вивченні відомостей Офіційного порталу публічних фінансів України, було встановлено, що управління капітального будівництва Одеської міської ради уклало з МП ТОВ НВЦ «Екострой» ще 2 договори на виконання робіт в зоні охорони пам’ятки національного значення, а саме:

- договір №Д58-16 від 29.07.2016 на будівництво підпорної стіни в районі нахиленого ліфта на Приморському бульварі у м.Одесі (мається на увазі фунікулер), по якому було сплачено 1 499 998,64 грн., в тому числі: 05.08.2016 – 448 800,00 грн., 11.08.2016 - 726 114,35 грн., 25.08.2016 – 216 189,18 грн., 24.11.2016 -108 895,11 грн. Інформація про закупівлю на сайтах «Прозорро» та «Державні закупівлі» не виявлено;

- договір №Д104-16 від 13.10.2016 на будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками у м.Одесі (загальна сума договору 12 201 500 грн.), по якому було сплачено 6 831 141,42 грн., в тому числі: 24.11.2016 – 4 822 237,12 грн., 25.11.2016 – 1 987 892,30 грн., 23.12.2016 – 21 012 грн. (авторський нагляд). 
Інформація про закупівлю на сайті «Прозорро» - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2016-09-01-000918-c/

Будівництво переходу передбачає відкриття арочних перекрить Приморських сходів, тобто ці роботи фактично виконуються на пам’ятці архітектури національного значення.

Слід зазначити, що Документацією конкурсних торгів як на «Ремонтно-реставраційні роботи пам'ятки архітектури «Приморські (Гігантські, Бульварні, Потьомкінські) сходи», так і на «Будівництво переходу між Лунним та Стамбульським парками у м.Одесі» передбачено, що саме «учасник відповідає за одержання всіх необхідних дозволів, ліцензій, паспортів, сертифікатів тощо на роботи та самостійно несе всі витрати на отримання таких документів». 



Фото від 04.12.2016. Вода тече по Потьомкінських сходах. джерело - сайт "Культурометр"

Проте, не виявлено відомості, що виконавець робіт – МП ТОВ НВЦ «Екострой» - має необхідні дозвільні документи на проведення ремонтно-реставраційних чи будь-яких інших будівельних робіт на пам’ятці національного значення, як це передбачено ч.1 ст. 26 Закону України «Про охорону культурної спадщини». Також не підтверджено отримання виконавцем робіт дозволів/декларацій на будівництво переходу за даними Реєстру дозвільної документації ДАБІ.

Водночас, при громадських перевірках стану Приморських сходів виявлено, що вказаному об’єкту культурної спадщини нанесено шкоду через руйнування ракушнякової основи сходів потоками води з штучно утвореного виконавцем робіт водоводу, а також через відсутність захисту ракушняку від агресивного середовища та низьких температурних режимів. 


Так, у ракушняковій основі утворилась промоїна завширшки півметра та довжиною декілька десятків метрів. Ракушняк був насичений водою настільки, що вода стікала потоками в арочних перекриттях, а після зниження температури навколишнього середовища нижче 0С відбулось промерзання ракушняку. 

Ситуацію щодо Приморських схилів в ефірі передачі «Новий день» від 16.01.2017 Одеської філії Національної телерадіокомпанії України прокоментувала Олена Воробйова, заступник начальника управління культури, національностей, релігій та охорони об’єктів культурної спадщини Одеської облдержадміністрації  


Зокрема, вона відзначила, що при проведенні реставрації цього об’єкту культурної спадщини виконавцем робіт не був дотриманий графік робіт, оскільки температурний режим проведення реставраційних робіт - не нижче -5 оС. Крім того, з її слів - оскільки пам’ятка є об’єктом національного значення, до компетенції управління культури ООДА не відноситься інспекція об’єкта та інспекція проведення робіт.

Таким чином, вбачається, що на об’єкті культурної спадщини – пам’ятці архітектури національного значення було організовано та профінасовано виконання робіт за рахунок бюджетних коштів органом місцевого самоврядування, який не мав на це повноважень, внаслідок чого територіальній громаді міста Одеси нанесено шкоду у сумі майже 22,5 млн.грн., тобто в особливо великих розмірах. Крім того, через відсутність дієвого контролю за станом пам’ятки національного значення, частину Приморських сходів в ході самовільних будівельних та реставраційних робіт умисно пошкоджено та в подальшому призведе до невідворотного руйнування. 

У діях посадовців Міністерства культури України, Одеської міської ради та МП ТОВ НВЦ «Екострой» вбачаються ознаки злочину, передбаченого ст. 298 (знищення, руйнування або пошкодження об'єктів культурної спадщини) Кримінального кодексу України. 

Крім того, у діях посадовців Одеської міської ради вбачаються ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ст.ст. 210 (нецільове використання бюджетних коштів), 364 (зловживання владою або службовим становищем) КК України.



P.S. «Фіговим листочком» на тендері Прозорро, що номінально став єдиним конкурентом МП ТОВ НВЦ «Екострой», була Будівельна компанія «Градо-строй», яка до цього виконувала роботи лише на одній пам`ятці – Театрі ляльок. Цікаво, що «Градо-строй» повязують з Олексієм Єреміцею, депутатом Одеської міської ради від Опозиційного блоку

P.S. P.S. Я не виключаю, що відкриття кранів на водоводі та зняття гідроізоляційної плівки з ракушнякової основи Потьомкінських сходів було зроблено умисно, щоб обґрунтувати необхідність додаткових коштів на реставраційні роботи, які по договору вже майже закінчились.


 У зв’язку з цим, я занепокоєний щодо стану ще однієї пам’ятки архітектури – будинку Руссова (вул. Садова, 21), на проведення консервації якого МП ТОВ НВЦ «Екострой» також отримало кошти 2 платіжками в грудні 2016 року на загальну суму 782 391,78 грн. і де роботи до теперішнього часу не розпочаті.



P.S. P.S. P.S. Після публікації цього розслідування, з'явились нові обставини щодо підготовки та проведення робіт на Потьомкінських (приморських) сходах, у звязку з чим я був вимушений провести нове розслідування, з якими Ви ознайомитись за посиланням
https://grigorekozma.blogspot.com/2017/02/blog-post.html


У разі використання матеріалів блогу, посилання на даний ресурс є обов'язковим

Немає коментарів:

Дописати коментар