середа, 30 серпня 2017 р.

Як Одеська мерія робить бізнес на знищенні обороноздатності України або хмарочоси замість аеродрому

Цинізм чинної влади Одеси зашкалює. Особливо цинічно виглядають дії, коли міський голова декларує свою державницьку позицію, одночасно наносячи шкоду обороноздатності України. Або коли вихваляється шефською допомогою військовій частині в Біляївському районі, а при цьому захоплює територію військового аеродрому для чергового висотного житлового будівництва.

Як свідчить спільний наказ Міністерства оборони України, Державної авіаційної служби України від 08.08.2016 №412/639, аеродром державної авіації «Одеса-Шкільний» належить Збройним Силам України та з вересня 2016 року є аеродромом спільного використання державною та цивільною авіацією України.

Старшим авіаційним начальником аеродрому спільного використання “Одеса-Шкільний” визначено командира військової частини А3571.

З відкритих джерел відомо, що на даному аеродромі дислокується бойова техніка Повітряних сил ЗСУ та Держприкордонслужби.

Водночас, аналіз правових актів Одеського міського голови, Одеської міської ради та її виконавчих органів свідчить, що посадовими особами міськради вчиняються дії, спрямовані на відчуження земель аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний». 

Вказаними діями не лише наноситься матеріальна шкода Збройним Силам України, але й загроза національній безпеці та територіальній цілісності України, оскільки даний аеродром є чи не єдиним функціонуючим військовим аеродромом в одеському регіоні в безпосередній близькості (до 80 км) до державного кордону з Придністров’ям, окупованою територією Республіки Молдова.

Джерело

Територіально аеродром державної авіації «Одеса-Шкільний» знаходиться в Одесі, в межах вулиці Інглєзі (колишня назва – 25-ї Чапаєвської дивізії) та проспекту Небесної сотні (колишня назва – Маршала Жукова).

Водночас, ще 25.03.2015 року рішенням Одеської міської ради № 6489-VI був прийнятий Генеральний план м.Одеси, де територія аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» вказана як територія багатоквартирної житлової забудови.

Висотна житлова забудова території військового аеродрому передбачена також і в Плані зонування території (зонінгу) м.Одеси, затвердженому рішенням Одеської міської ради № 1316-VII від 19.10.2016 (на даний момент зонінг оскаржується в судовому порядку, оскільки був прийнятий з порушенням законодавства).

Слід зазначити, що у відкритому доступі будь-яких наказів Міністерства оборони України відносно передачі земель аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» у власність територіальної громади міста Одеси не виявлено.

Водночас, при зіставленні відомостей існуючих карт з кадастровою картою встановлено, що на даний момент проводиться відчуження частини території аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» в комунальну власність територіальної громади м.Одеси.

Протягом 2017 року в межах території аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» відведено 6 земельних ділянок загальною площею 94,712 га, з них 5 ділянок площею 93,5 га передано в постійне користування комунальним підприємствам Одеської міської ради, з них 3 (67 га) – безпосередньо для житлової забудови

5110136900:51:001:0082
          площа 30 га, місце розташування - Одеська область, м. Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської
          дивізії, біля будинку номер 13/2
          тип власності -  комунальна, 
          цільове призначення - «B.02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного
          житлового будинку»
Право постійного користування зареєстровано 08.08.2017 юридичним департаментом Одеської міської ради за Комунальним підприємством «Міське капітальне будівництво» Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 35695935).
Підстава - невідома, оскільки рішення Одеської міської ради з такою земельною ділянкою не оприлюднено.

5110136900:51:001:0083
          площа 20 га, місце розташування - Одеська область, м. Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської
          дивізії, біля будинку номер 13/1
          тип власності -  комунальна, 
          цільове призначення - «B.02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного
          житлового будинку»
Право постійного користування зареєстровано 08.08.2017 юридичним департаментом Одеської міської ради за Комунальним підприємством «Міське капітальне будівництво» Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 35695935)
Підстава - рішення Одеської міської ради № 2326-VII або № 2328-VII від 26.07.2017 (в обох оприлюднених рішеннях фігурує один й той же кадастровий номер, адреса та площа земельної ділянки)

5110136900:51:001:0084
          площа 8,5 га, місце розташування - Одеська область, м. Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської
          дивізії, біля будинку номер 15а
          тип власності -  комунальна, 
          цільове призначення - «B.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель
          громадської забудови»
Право постійного користування зареєстровано 03.08.2017 юридичним департаментом Одеської міської ради за Комунальним підприємством «Одесміськелектротранс» (код ЄДРПОУ 3328497)
Підстава - рішення Одеської міської ради № 2329-VII від 26.07.2017

5110136900:51:001:0085
          площа 18 га, місце розташування - Одеська область, м. Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської
          дивізії, біля будинку номер 11/7
          тип власності -  комунальна, 
          цільове призначення - «B.03.16 Для цілей підрозділів 03.01-03.15 та для збереження та
          використання земель природно-заповідного фонду»
Право постійного користування зареєстровано 02.08.2017 юридичним департаментом Одеської міської ради за Комунальним підприємством «Міськзелентрест» (код ЄДРПОУ 21723343)
Підстава - рішення Одеської міської ради № 2330-VII від 26.07.2017

5110136900:51:002:0030
          площа 17 га, місце розташування - Одеська область, м. Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської
          дивізії, біля будинку номер 11/7
          тип власності -  комунальна, 
          цільове призначення - «B.02.03 Для будівництва і обслуговування багатоквартирного
          житлового будинку»
Право постійного користування зареєстровано 08.08.2017 юридичним департаментом Одеської міської ради за Комунальним підприємством «Міське капітальне будівництво» Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 35695935).
Підстава - рішення Одеської міської ради № 2355-VII від 26.07.2017

5110136900:51:002:0001
          площа 1,212 га, місце розташування - Одеська область, м. Одеса, вулиця 25-ї Чапаєвської
          дивізії, біля будинку номер 11
          тип власності -  комунальна, 
          цільове призначення - «B.03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі»
Земельна ділянка передана в оренду 2 фізичним особам Заболотному Олександру Мар’яновичу та Слюсаренко Любов Ярославівні, право оренди землі зареєстровано 21.06.2017

Процесу виведення земель аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» з державної власності у комунальну передував захват будівель і земель комунальних підприємств, розташованих між територією аеродрому та вулицею Інглезі і проспектом Небесної Сотні.

Зокрема, на користь ТОВ «Транском Строй» (код ЄДРПОУ 41434803) з комунальної власності були виведені:

  • нежилі будівлі та споруди КП «Міськзелентрест» загальною площею 5782,2 кв.м, розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Варненська, 27-А. Розпорядження Одеського міського голови про передачу в оренду - № 355 від 27.04.2016. Включено в перелік приватизації за схемою ½+ ½  шляхом викупу орендарем за грошові кошти рішенням Одеської міської ради №785-VII від 30.06.2016
          Право оренди земельної ділянки 5110136900:52:001:0130 площею 3.8221 га за адресою:
          м.Одеса, вул. Варненська, 27-А, за ТОВ «Транском Строй» зареєстровано 06.04.2017.
          Цільове призначення - «B.03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель
          громадської забудови»
  • нежилі будівлі та споруди КП «Теплопостачання міста Одеси» загальною площею 624,8 кв.м та 6,0 кв.м, розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Варненська, 27-Г та 27-В. Розпорядження Одеського міського голови про передачу в оренду - № 305 і 306 від 11.04.2017. Обидва об’єкти включені в перелік приватизації за схемою ½+ ½  шляхом викупу орендарем за грошові кошти рішенням Одеської міської ради № 1951-VII від 26.04.2017.
          Земельні ділянки під цими об’єктом сформовані і отримали кадастрові номери
          5110136900:52:001:0105, 5110136900:52:001:0106 і 5110136900:52:001:0107, проте, будь-
          яка інша інформація відсутня (можливо, в процесі оформлення). Наразі лише відомо, що
          постійна комісія з питань землеустрою та земельних правовідносин Одеської міської
          ради погодила питання відведення ТОВ "Транском Строй" 2-х земельних ділянок
          для експлуатації і обслуговування нежитлових будинків адміністративного типу та
          благоустрою території для відпочинку. Зважте - під будівлю площею 624,8 кв.м
          відводиться 2,3 га, а під будівлю 6 кв.м - 0,43 га

Слід звернути увагу, що в обох випадках в порушення ст.ст. 9, 25 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», ст. 17 Закону України «Про приватизацію державного майна» будівлі та споруди передавались в оренду на позаконкурсній основі, а включались в перелік об’єктів для приватизації шляхом викупу орендарем – вже через кілька тижнів і знов на позаконкурсній основі.

При цьому, приватизація за схемою ½+ ½ проводиться для відчуження з комунальної власності цілісних майнових комплексів чи окремих будівель без врахування вартості земельної ділянки, на якій вони розташовані. Одночасно відбувається зменшення вартості об’єкта приватизації. 

Так, за окремими даними, будівля КП «Міськзелентрест» передавалась в оренду при ринковій власності 29 431 749 грн., а була викуплена за 26 325 608 грн., тобто бюджет недоотримав понад 3,1 млн.грн.

Крім зменшення надходжень від приватизації, у даному випадку відбувались втрати бюджету у зв’язку з необхідністю переїзду та облаштування нових приміщень для роботи комунальних підприємств. З відкритих джерел відомо, для облаштування КП «Міськзелентрест» запланований ремонт приміщень загальною вартістю 12 млн.грн., вже витрачено – 3 млн.грн.

В означеному районі передано в оренду 2 земельні ділянки загальною площею 2,6447 га, на яких розташовано ринок «Успіх» і де одночасно функціонує Комунальне підприємство «Ринок «Успіх-авто». 

Обидві земельні ділянки передані в оренду ТОВ «Район «Успішний» (код ЄДРПОУ 41170935), право оренди землі зареєстровано 05.07.2017. цільове призначення - «B.03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі»:
           5110136900:52:001:0127, площа 1,4409 га, місце розташування - Одеська область,
           м.Одеса, проспект Маршала Жукова, 2а
           5110136900:52:001:0131, площа 1,2038 га, місце розташування - Одеська область,
           м.Одеса, проспект Маршала Жукова, 2-Б/1.

Слід зазначити, що при погодженні розробки плану землевідводу для ТОВ «Район Успішний» представник постійної комісії Одеської міської ради повідомив ЗМІ, що у ринка новий власник, проте будь-які рішення Одеської міської ради щодо відчуження майна Комунального підприємства «Ринок «Успіх-авто» взагалі не оприлюднювались.


Також в цьому ж районі 10.07.2017 розпорядженнями Одеського міського голови №660, 661 передано в оренду нежилі будівлі і споруди Комунального підприємства «Одеське електротехнічне експлуатаційно-монтажне підприємство» площею 639,4 кв.м і 1035 кв.м за адресою: м. Одеса, вул. Інглезі, 7-А і 7-Б. Орендар ТОВ «Будова-Спецінвест». Відчуження об’єкта з комунальної власності ще не відбулось.

В найближчих планах Одеської міської ради – провести легалізацію захоплення земель аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний». 

Так, 31.08.2017 на черговому засіданні виконавчого комітету Одеської міської ради буде розглядатись питання «Про внесення на розгляд Одеської міської ради проекту рішення «Про розробку детального плану території в межах проспекту Небесної Сотні (Маршала Жукова), Шкільного аеродрому, вулиці Проектної, 23 (Північ-Південь), вулиці Інглезі (25-ї Чапаєвської дивізії) у м. Одесі». В проекті даного рішення вказано, що фінансування розробки містобудівної документації буде проводитись за рахунок коштів ТОВ «Югтранс-Терминал», Будівельної компанії «Будова» та комунального підприємства «Міське капітальне будівництво»

За окремими даними, усі суб’єкти господарювання, в чиїх інтересах відбувалось/відбувається відчуження комунальної власності навколо території аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» (ТОВ «Транском Строй», ТОВ «Район «Успішний», ТОВ «Будова-Спецінвест»), а також суб’єкти, що фінансуватимуть розробку детального плану території (ТОВ «Югтранс-Терминал», Будівельна компанія «Будова»), входять в сферу впливу бізнес-угрупування Галантерника В. І., якого в ЗМІ називають чи-то бізнес-партнером, чи-то спонсором чинного Одеського міського голови.

Саме тому, відчуження земель (і не тільки в районі військового аеродрому) відбувається за найбільш цинічною схемою:

  • по-перше, землі надаються в користування комунальному підприємству, а не в оренду приватному забудовнику. Отже міській бюджет втрачатиме доходи у зв'язку з несплатою орендної плати;
  • по-друге, оскільки землі надаються комунальному підприємству - забудьте про внески від забудовника на соціальну інфраструктуру;
  • по-третє, враховуючи, що землі надаються саме комунальному підприємству, оформлення землевпорядної документації проводилось коштом саме комунального підприємства. Між тим, на порталі публічних закупівель Prozzoro навіть замовник КП «Міське капітальне будівництво» відсутній - отже, закупівля ним землевпорядних робіт проводилась за досить таємничими схемами та цінами.

P.S. 1. 

І вже після публікації цього розслідування, в ЗМІ з'явилась інформація, що ТОВ "Юг-Газ" та ПАТ "Одесагаз" майже рік намагаються стягнути з ДП "Одеський авіаційний завод" штраф на суму 1 млн.грн. за те, що авіаційники не викупили обсяг газу, який "Одесгаз" заклав у додатку до договору, який ніким з ДП не підписувався. Цим додатком до договору державне підприємство зобов'язували платити за схемою "купуй або плати".

Подейкують, що бізнес-угрупування Галантерника В.І. контролює не тільки вищезгадані території на військовому аеродромі, але й Державне підприємство"Одеський авіаційний завод" концерну "Укроборонпром" (колишня назва - Одесремавіасервіс). Територія заводу примикає до аеродрому державної авіації «Одеса-Шкільний» зі сторони проспекту Небесної сотні.

Власне, за такою схемою до недавнього часу сусідня країна-окупант намагались отримати від України зайві кошти за неспожитий газ. Тепер за такою ж схемою діють "Одесагаз" та "Юг-Газ". Україна свою позицію не платити за те, що не споживалось, доказала в Стокгольмському арбітражі. Чи зможе відстояти свою позицію ДП "Одеський авіаційний завод" - покаже час.
Проте, вже на теперішній час мільйонна сума надуманого штрафу може призвести до банкрутства підприємства "Укроборонпрому". Тим більш, що чинне керівництво регіонального відділення Фонду держмайна навряд чи цьому завадить.

Чи не є банкрутство  ДП "Одеський авіаційний завод" головною метою ТОВ "Юг-Газ", ПАТ "Одесагаз" та пов'язаних з ними осіб ? (подейкують, що в кінці 90-х років "Одесгаз" входив у сферу впливу відомого Олександра Ангерта)

P.S. 2.
Через 2 тижні після публікації розслідування, в ЗМІ з'явилась інформація, що ні Міністерство оборони України, ні Держприкордонслужба не погоджували відчуження земельних ділянок на території аеродрому державної авіації "Одеса-Шкільний".

Отже, маємо наявні ознаки службового підроблення документів, на підставі яких Одеська міська рада приймала вищевказані рішення по присвоєнню кадастрових номерів ділянка, розташованим в межах військового аеродрому.


P.S.3. 
Через 1,5 місяці після публікації цього розслідування, 21.10.2017, відбулось захоплення території, де розміщено недобудований цех ПАТ "Одестеплокомуненерго" за адресою: вул. Варненська, 27. За повідомленням ЗМІ, вказана недобудова була викуплена в 1999 році на аукціоні, що проводився Одеською обласною радою.

Як з'ясували ЗМІ, КП "Теплопостачання міста Одеса", віддавши власні будівлі і території ТОВ "Транском строй", вирішило, мабуть, захопити сусідні, для чого подало скаргу Міністерству юстиції України. Мінюст, керуючись нововведеннями в законодавстві відносно об'єктів незавершеного будівництва, скасував реєстрацію приватної власності на об'єкт нерухомого майна за реєстраційним номером 1058510651101 "незавершене будівництво, процент готовності об'єкта незавершеного будівництва складає 83%", адреса: м.Одеса, вул. Варненська, 27.

Немає державної реєстрації - немає об'єкта нерухомості. Саме таким чином мабуть розмірковували загарбники, коли вторглись на територію недобудови та почали її зносити. Для обґрунтування своїх дій перед поліцією, яка як завжди нікуди не втручалась, загарбники обіцяли підвезти дозвіл ДАБК. Але в реєстрі дозвільних документів на сайті ДАБІ є лише повідомлення про початок підготовчих робіт ОД №010172331792, виданий Одеською ІДАБК на об'єкт "Будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення, підземними та надземними гаражами за адресою: м. Одеса, вул. Варненська, 27-А/2; Одеська обл., м. Одеса, вул. Варненська, 27-А/2 ".

Як бачимо, адреса у дозвільному документі (вул. Варненська, 27-А/2) є відмінною від адреси недобудови (вул. Варненська, 27). І замовником робіт є, вочевидь, не КП "Теплопостачання міста Одеси", яке скаржилось до Мінюсту, а ТОВ "Транском Строй" (і мабуть технічні працівники КП "Теплопостачання міста Одеси" все ж не ходять на роботу у балаклавах та з кийками).

Тим не менше, об'єкт нерухомості був знесений, і ПАТ "Одестеплокомуненерго" не змогло відстояти свою позицію у суді.

Вбачається, ТОВ "Транском строй", яке ЗМІ відносять до структур зі сфери впливу бізнес-угрупування Галантерника В.І., ні що не зупиняє від забудови 288 га, навіть приватна власність. І як показали наступні події - ці структури не зупиняє навіть державна власність Міністерства оборони України (але про це пізніше).

Для розуміння ситуації треба також приділити увагу ПАТ "Одестеплокомуненерго", керівником та кінцевим бенефіціаром якого є  Нагаткін Олег Миколайович. В 2009 році тоді ще АТЗТ "Одестеплокомуненерго" фігурувало в скандалі щодо виставлення населенню незрозумілих рахунків за теплопостачання. Валерій Матковський, який на той момент був депутатом Одеської міської ради, пояснив, що КП "Теплопостачання міста Одеси" переуступило свої борги АТЗТ "Одестеплокомуненерго", яке почало стягувати з населення борги, навіть якщо послуги з теплопостачання не надавались чи минув строк позовної давності. Таким чином, за словами Матковського, з населення було стягнуто декілька десятків мільйонів. В 2015 і 2016 роках тепер вже ПАТ "Одестеплокомуненерго" знов нагадало про себе, виставляючи незрозумілі рахунки населенню через систему "Герц", що було зафіксовано на сайті Єдиного центру звернень громадян Одеської міської ради. Але найбільш цікавим в ПАТ "Одестеплокомуненерго" є власне керівник та кінцевий бенефіціар - Нагаткін Олег Миколайович, який відповідно до розпорядження Одеського міського голови від 10.06.2015 №527 очолює комісію з ліквідації комунальних підприємств Одеської міської ради. Усього на даний момент Нагаткіним ліквідується 17 комунальних підприємств. Ще раніш Нагаткін виступав ліквідатором/розпорядником  20 комунальних підприємств житлово-комунальної сфери, як приклад, - ЖЕУ Київського району, ЖЕО Центрального району, РЕП № 1 тощо. Як бачимо, Нагаткін О.М. має тісні зв'язки з чинною та попередніми місцевими владами. У зв'язку з чим лишається питання - з чим пов'язане нахабне захоплення власності Нагаткіна зі сторони осіб, яким протегує чинний одеський мер? Гадаю, на це питання ми скоро почуємо у ЗМІ.

P.S. 4. 
29 жовтня 2017 року, через 2 місяці після оприлюднення матеріалів цього розслідування, в Одесі відбулось безпрецедентне за своєю нахабністю рейдерське захоплення 2000 кв.м території військового аеродрому. І не просто військового аеродрому, а єдиного діючого в Одеській області військового аеродрому, що використовується одночасно і Військово-повітряними силами і Держприкордонслужбою.

Захоплення відбувалось на підставі дозволу, виданого департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради на встановлення паркану навколо будівельного майданчику, де планується збудувати ще один корпус торгового центру "Сіті". Захоплення території військового аеродрому здійснювалося в присутності та повній бездії працівників поліції.

У підсумку, винними за захоплення території військового аеродрому зробили військових: підозру винесено командиру частину та караульному.

На скликаній в екстреному порядку нараді в Одеській облдержадміністрації Максим Степанов звинуватив військових в тому, що у них до цих пір не оформлена землевпорядна документація і це стало причиною захоплення.

Тоді я досить емоційно відреагував на позицію голови ОДА, оскільки той явно перевищив повноваження керівника облдержадміністрації в оборонній сфері, вимагаючи від військових усю документацію стосовно їх земель в Одеській області. Фактично, Степанов вимагав від військових розкрити держтаємницю.

На мій допис досить нервово відреагували окремі сайти, які лояльно відносяться до будь-яких яких ідей одеської мерії та осіб, наближених до мера, дорікаючи мене в надмірній зацікавленості до збереження державної таємниці. 

Джерело

Для обгрунтування своєї позиції, від імені редакції журналу я запитав в Південному територіальному КЕУ Міноборони ті ж відомості, які вимагались від військових на нараді.

І отримав однозначну відповідь - запитувані відомості включають службову інформацію і підпадають під дію Зводу відомостей, що становлять державну таємницю.

Тобто голова ОДА Степанов, вимагаючи від військових інформацію стосовно земель військових частин, дійсно вимагав розкрити державну таємницю.

Вибачень за свою правоту не очікую, просто констатую факт.